onsdag 3 augusti 2016

Betänk : lifvets korthet, dödens visshet och efvighetens längd

Så löd texten på en tavla i mormors hus...På vindsrummet fanns den ...Mörk och dyster...
Man läste den som barn - om och om igen...

Igår - efter en åsknatt / tidiga morgontimmar - kände jag mig igen ett steg närmare...efvigheten :D

Nää, men lite tröttare än vanligt... MEN det ena uppvägde  det andra och jag släpade  mig efter posten / HÄMTADE posten OCH pratade  bort en stund med nya grannen...

Oj vad jag är glad över att det var HON som köpte torpet....

Går inte in på detaljer, men ....det känns lättande att ha en trevlig och normal människa i knutarna....

I övrigt bara latade mig mellan " arbetsrundorna..."

Planterade några plantor av självuppdragna  = hemodlade blifvande sibiriska ärtbuskar :) och några echinopsar ( bolltistel ) som grott i samma mjölburk...

Rensade ogräs runt " barnkammare " och gladde mig över de nya perennerna som inte hunnit vara länge i jorden, men som redan har blomknoppar som bekänner färg....

Minns inte namnet på dem just nu, men det blev MÅNGA plantor...
Hjärtstilla heter de....Månne det är ett omen, då man är trööööött ??? Suck...

Förresten  - riktigt på fullaste allvar - har jag tänkt att jag ska inhandla några par SKYDDSBRILLOR ....Jag har en känsla av att mina ögon är fyllda med gräsklipp efter senaste trimmerrundan, men det kan lika bra vara cockerhår som jag dagligdags skakar ur persedlar / mattor / dynvar / kuddvar....

Finns det nån " bornerande ögonputs " månne ???
Kanske skulle koka vatten och kolsyra det och hälla i ögonen....

Ännu SER jag, men märker att de nya glasögonen kunde ha varit lite starkare...
+ 150 duger bra om avståndet till det som ska ses är rätt...

Igår morse kom det 13 mm i samband med åskan som väckte mig lite före 04...
OM länken funkar så LYSSNA noga och räkna med EN blixt 


Steg upp och kokade tevatten och satt vid köksbordet och drack te, för något sovas var det inte tal om....

HAGEL kom det också, men ganska stillsamt mot  nångång tidigare...


Strunt i vädret...Har innejobb också - som så ofta konstaterats...

Ute fick jag planteringsbordet lite städigare och området runt det... och...trappans organisering är på god väg...Pelargonsticklingarna - som jag faktiskt  bara stack in i myllan i den fusklåda jag konstruerade för ändamålet - har tagit sig bra och blommar nu...Påhejade blir de av en passionsblommeranka som växer sig hög ur en kruka nederst på räcket...

De passIoner - 4 plantor - som står andra året på snokterrassen vägrar att blomma ...Ingen skillnad om jag gödslar / som i år eller låter bli / som i fjol...Men...vackert bladverk har de och de tycks inte locka ohyra heller...Övervintras inne naturligtvis...

Planterade tobaksblommor i  " lådorna " jag sågat av transportpalländor....Ser riktigt trevligt ut ...MIN åsikt :) Gillar självgrånat obehandlat virke och INTE för att det är MODERNT..

Det ser bättre ut i verkligheten :)

De som gillar stockpanel och lackat må stööna...

Ja, nu har jag vänt fram ett nytt kalenderblad och fått stöna själv...

SOTNINGSANMÄLAN står det på den orange lappen...7.4 var datumet, men jag hade inte cash då och kommer inte att ha det nu heller...Kanske nästa månad om jag lever riiiiktigt snålt...

Skulle kunna plocka lite i förråden och se om det ännu kunde dyka upp nån dyrgrip som kunde säljas...
Som tobaksbåten ....som jag forfarande inte lyckats hitta nån bild av på nätet, så  prissättningen haltar ännu...

Tiden för " bjudtobak" är förbi, men 

Ja, efter lite fnattande hitådit tog jag två emaljerade bunkar i ryggsäcken, några plastpåsar och skrev ett meddelande på krittavlan som jag hängde på ytterdörren :

" ÄR i skogen bakom bastun...Ring 0440...........eller hojta....."

Det smakade så gott att ströva omkring att jag nog kom lite utanför hojtanhåll, men mobilen var stadigt i byxfickan...( Ett par sladdriga svart/lila/vitmönstrade som kompisen klippt för korta för sig ...och för en gångs skull överdrivit såpass att de är för korta för mig också...)

Lite över 2 l blåbär kom jag hem med + några stora kantareller och ...hallon...och blöta byxknän eftersom jag plockar knästående...Skruvarna i ryggen gillar inte framåtlutning...

Bekvämt att gå i skogen då inga flexin trasslar...och man varit så laglydig att hundarna hållits kopplade trots att de inte hade sprungit i väg...

Senare på kvällen - då dagens skörd var åtgärdad och infryst - tog jag ytterligare en plockanrunda...Svarta vinbär och då burken var full, var bastun närmast och jag beväpnade mig med plaststävan, tvättade och torkade  den ....och plockade den nästan halvfull med hallon....
Kantarellerna blev utanför bilden...

Så byter vi dag ...till ONSDAG ....

Har hittills bara diskat alla bärkärl och veckodisk och varit ute på gårdskontroll, men vad vet man vad dagen för med sig...

Funderade på att gå upp till grannen ....Verkar sååå intressant....

Så, nöjin er med denna rapport...i min lilla dagbok ...

Hörs igen..

P.s Det blev en rolig dag...Kompisen ringde och frågade om jag vill hänga med till Bruuke där det var torgdag....
Jag var inte sen att tacka ja och han skrattade då han sade att han är på plats om några minuter....

" Joo, jag vet ju att du inte behöver spackla dig en halvtimme " sade han då jag stod på trappan och väntade..." Därför kan man ringa såhär apropå "....

NÅN känner mina vanor....och hur jag gillar spontanitet....

Det sjöd av liv i Bruuke...Loppisgäster / grönsakshandlare / fisk / diverse...och en massa ....hundar....

Näsduken blev använd också...helt diskret....

Saknad GÖR ont....Men bara på gott....för FRI är man ju - som fågeln i morgonstunden....

Vem vet var man är i vinter ....Kanske ...bortrest ????

Spännande tider....

Medan man väntar på nya upptåg får man sitta och meditera med svamprensning som är sååå avkopplande ....Det DOFTAR om svamparna, vinden viftar i håret, alla löven sjunger sin egen lilla prassliga visa.....

Skönt .....


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar