tisdag 16 augusti 2016

Krittavlan svämmar över...

Har aldrig i världshistorien haft sån trängsel på den lilla krittavlan som nu...
Ett välinrutat veckoprogram ...från torsdag till torsdag...

Och varför ???
Mest halvfärdiga jobb, som....samlats..

Jo, för något som ger mig en enorm STRESS fastän det ännu i förrgår var bara lustfyllt...

Låg på knä och rensade ogräs som vanligt förra torsdagen och var glad över att jag äntligen fått upp ångan efter Onnas frånfälle...Gick in på pauskaffe och höll på att få drycken i vrångstrupen...av ett på fb- chatten aviserat besök...

Nå det framkom ju att besöket skulle äga rum NÄSTA veckas torsdag, dvs nu då veckan är ny - om TVÅ dagar...

Allt hade ju varit gott och väl om min högra axel inte brakat till riktigt med besked igår förmiddag...

Blev minsta sagt enarmat vänsterhänt..
Spaken på fel sida ???
.( Det har hänt förut då salig mr C ryckte armen nästan ur led -...Sökord " supraspinatus"  kanske ge en träff ;) )

Gick inte alls att höja hela armen i en glad hälsning,  utan varje försök till vinkande blev som då man satt i klassrummet och inte läst på läxorna...och höjde handen litelite....livrädd att läraren skulle nappa på markeringen...

Gick faktiskt och lade mig en stund, så ont gjorde det, men ...skam den som ger sig...
Gick ut och tog ner tvätten då regnet höll upp...Ekarnas grenverk är såpass tätt att uthängda kläder o a faktiskt torkar trots lite vattenstänk...

Draperade allt mödosamt över vävstol / dörrkarm / stolryggar för att eftertorka i stugvärmen...

( Läste i gamla anteckningar att jag i fjol REDAN den här tiden hade eldat i vedspisen...och ...något annat år likaså, men då var det mest för nån frusen ..bekant ....som klabbarna användes som utvärtes värmekälla... )

Eftersom jag kände mig ganska less på att inte kunna beta av min lista - där det står TRIMMA för tisdagen - beslöt jag mig för en byalänk...Funkar inte axeln,  så är ju benen i skick...
Lånad bild..Fiffig mitellamodell..

Lade in en notis åt kompisen på fb- chatten och meddelade att jag var på väg till Knallis och ev kunde tänka mig en kopp kaffe och sympati om en stund...

Det blev en lång stund...

Först träffade jag nyaste grannen från Lilltorpet precis  300 m hemifrån vid " lådraden " - då jag kollade posten - och hon kom från byn....
Vi diskuterade allt mellan renovering av gamla hus och var man ska " dumpa "  sitt tuppavfall....En halvtimme tror jag passerade, eller något ditåt, men vi utbytte mobilnummer också....och gjorde ett modernt muntligt avtal om bistånd och .... grannhjälp....

Kom nerför hela långa backen och uppför det branta motlutet då två pigga tanter skulle ta sig neråt...En stund förflöt där också då de konstaterat att de inte sett mig på länge..och det blev tal om Onna...och ensamhet...

TREDJE pausen etappen blev vid en stängd port, där jag krafsade en lycklig liten hund som jag inte sett på ett tag...och växlade några ord med hundmatten...

Men till butiken kom jag och gjorde min hyllrunda....och kollade om kompisen vaknat / var mitt i OS eller/och orkade med ett besök...
Jag har OCKSÅ sett på OS ...Detta ...



Han verkade inte yrvaken, så jag hade inte väckt honom - och på min fråga vad jag skulle ta till kaffet sade han att en påse kanelskorpor skulle sitta bra...

Medan vi satt och åt och drack, började det regna, så han sade att han kör mig hem...

Riktigt välkommet, för...jag ÄR inte riktigt vad jag borde....Axeln bara ett delont....faktiskt...

Då bilen körde in på  min gård spöregnade det, men tro bara ...han skulle med " våld " ut och titta vad jag gjort med växthusgrunden....om än heeelt tillfälligt och ytterst provisoriskt...

Jag fnattade efter honom med paraplyet uppspänt för att inte kunna anklagas för att ha  förorsakat lunginflammation eller ...bara ..allmän lindrig  hypotermi...

Hade tagit två foton av det han ville kolla, så några fönster behövde han inte dra fram från det jag kallar " Vagnslidret " ....
Beskuret foto :)

Just innan min axel " gick sönder " hade jag nämligen målat battinglagret på lecablocken, skruvat fast fyra stolpar, målat dem - och installerat ett fönster....Tillfälligt som sagt, bara för/att se hur bygget kommer att se ut...nångång...

Och han verkade väldigt inspirerad och sade att vi ska fortsätta ...bara det slutar regna...

" Fast ...inte idag ", tillade han....

Ja, och nu har jag då  försatt mig i obrukbart skick och kan bara konstatera att mina TRE tordagsgäster antingen får " ta det som det är och fantisera hur det KUNDE ha varit  " eller inhibera sitt besök...T.o.m skottkärran får tillsvidare stå och vänta....

Det blev lite " överfullt/ tungt ...


Diskade i morse ..för att ha något synligt gjort, men nu vet jag inte fler sysslor som kunde göras med vänstern....

Jo, kanske kunde plantera murrevan i cykelkorgen, där jag planterade vanlig grön basilika och kanelvarianten ....

Någor skruvande blir det INTE i dag...Maskinen - en slagborrmaskin !!! väger säkert ett par kilo och det håller inte ens en frisk axel....tydligen...

Suck...

Elvispen är säkert betydligt lättare, så...en regnväderskaka ska se dagens grå sken om en stund...bara smöret mjuknat LITE till....










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar