lördag 13 augusti 2016

Swift-Tuttle och Jupiter och uteliggardags...

Det har blivit rutin att runt den 12.8 vara uteliggare och " skåda på " världsalltet...

Ifjol torkade hela skådespelet in på grund av istadigt molntäcke, men nu - natten mellan torsdag och fredag var det livat i höjden...

Hade burit ut " gästsängen " - som senast använts som mattvättplats ...och före det som underlag för gersågen....Sängen bäddades med ett antikt täcke - som tyvärr sett sina bättre dagar och antagligen kommer att finna sin sista vila under dammduken...och en tunn madrass med  förnyat skydd av  " torpartyg " ... Se bild - sen när den kommer :)

Var uppe på vinden och famlade i mörker, men hittade ( naturligtvis ) det jag sökte - en sovsäck....

Så - efter lång och tåligt buren väntan - BLEV det tillräckligt mörkt och man kunde kåldolma sig in i sovfodralet på sängen som stod sgs mitt på gården...

Ett ypperligt läge ...för ryggläge i sovsäcken..

Redan 23.47 hade Swift-Tuttle och Jupiter sett till att den första stora stoftpartikeln träffade atmosfärkupan i rätt vinkel - och det glittrade till...
Fem minuter senare fick jag anledning att högljutt utstöta ett WOOW, då en "stjärna" - mer  lik en komet kom " fräsande " över ekarna - över och bakom huset - bort mot skogen....Ljusbandet den lämnade efter sig var nästan neongrönt....

Så fortsatte det med mindre fjuttar och större finheter.....Tog fram mobilen och knappade in en uppmaning till fb- vännerna att gå ut, men ...igår rapporterade t.o.m annars alerta släktingar att de siktade på fre-lö.....

Tji fick de....
Man ska passa på första bästa tillfälle, för ...så är det i livet att man kan få vänta ett helt år på nästa ....perseidattack....

Stal bilden av  Gian Ehrenzeller / EPA  

Jag kan intyga att Jupiter gjort sitt bästa med " centrifugeringen " och det VAR ett mäktigt skådespel....

Sovsäcken däremot - fick inga polarpoäng...Den kan klassas som skylande högsommartäcke ...om den finländska sommaren är VARM....

MOTION på sängen i sensommarnatten fick man nog, sprattlande med benen och trummande med fötterna -  för att hålla värmen...

Sängen och alla attiraljer stuvades in på verandan på kvällskvisten igår....Just innan jag låste för natten...

En annan sak var ju sedan att jag tassade ut en god stund senare - på jakt efter mina brillor...

Borde ha haft ficklampa för det satt ett djur i en stor odlingslåda ...och jag vet tamme Mårran inte om det var en fet katt eller en mårdhund...
Bilden stulen från en kattbantarsida...Arma överviktiga kräk..

Iväg lommade den, men jag såg inte vart....Mot sydväst, jo....men sedan ...???

Gick och stängde portarna - mest för symboliken : HIT, men inte längre !!!!

Brillorna då ???

De var INTE i västen som jag trott mig ha lämnat ute, utan i en skjortficka ...
I en skjorta som hängde prydligt uppträdd över kamardörrens bägge handtag....

Ska ordentlighet LÖNA sig ???

Nå, jag fick lite extra motion...och liite spänning före läggdags....

P.S

Mårdhundar vill jag INTE ha på min gård så det blir FÄLLA ...
Går det feta ...eller andra kattor i den så...får de skylla på sina ägare, som låter sina rovdjur tassa fritt...

Mina sorkar kan bli ugglemat....Kattor kan äta hemma...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar