onsdag 24 augusti 2016

Fröpåsar och byrålådestädning....och efterlängtat LÅNGSPÖFISKE...

I tamburen har jag en liten byrå, en billig version - ursprung okänt - med fyra lådor.

För att lite pigga upp den har jag målat stommen vit och ....lådorna  turvis vita och gula..
Den var visst brunbetsad eller lackad..

Väggpanelen i tamburen  är gul och eftersom  jag hade en skvätt av färgen kvar, så föll det sig naturligt att tömma burken på ett vettigt sätt...

EN av lådorna har varit helt vigd till fröförvaring - och ofta borttagen från byråstommen...

Den här sommaren har lådan legat ovanpå vedkorgen i Salen ...och idag tog jag som morgonsyssla en ordentlig sortering av tomma påsar, ännu eventuellt gångbara frön och såna som kan sås UTE i krukor september - oktober...

Det sistnämnda gjorde jag i fjol också -  och en massa frön grodde ...och jag har ännu rätt många outplanterade småttingar i krukor...

Fick frölådan tömd och det som blev kvar - till nästa vår -  rymdes gott och väl i en skokartong...

I de andra lådorna fanns - poängterar FANNS - en massa diverse...
Foton, vykort, sodastreampatroner, fotoramar - som jag tänkt ändra/ måla - en massa rejälhandelrekvisita / broschyrer / hyll-och " häng-i-taket " -butikslappar....för gjorda och ogjorda kampanjer...

De  trasiga badflipflopsen  som  salig Faster gett mig - urprungligen  från Yves Rocher " på köpet fådda " eller " 1€ " -....kasserades nu, för superlim är inte det mest ekologiska som finns och det hade gått åt MYCKET...

Lösa frön av alla sorter, utställningsrosetter, urklipp .... och nävvis damm och ...hundhår....naturligtvis....

Nu ligger / låg !!! ...alla lådorna på köksgolvet i väntan på dammsugning och ...Toluspray....

( Done )

Efter Onnas bortgång har jag kunnat  ta till starkare tvättmedel ...och i takt med gurkornas mognad läggs de in i ättika - en vara som tidigare ofta använts som putsmedel....
NÅN gurka längst under i korgen ...


Jag har också märkt HUR mycket mera UTRYMME det finns i huset...och mer blir det...

Köket växte säkert 1,5 m2 - då Onnas madrass och hennes vatten-matvrå kom bort...och golvytan exponerades...
I Salen ligger ännu det  påslakan kvar på bytesbörs-kapet som blev  Onnas sovplats -  dvs Ikeastolen....Måste ta och damma av denna " sista " obehandlade hundlega....
Kanske flytta stolen upp på vinden  och ta ner den till sommaren...Kanske som ...verandastol ???

Ja, här blev det plötsligt  utryckning till Bruket och MIN läkare...Helt överenskommet nog...

Remiss till röntgen för den krångliga axeln och ett recept på tubgel att smeta på....

Efter läkarbesöket en snabb " otrogen " butiksrunda och hem till kompisen på " Världens godaste pannkaka " - som receptet lär heta...

Med magarna nästan spända i fyra hörn packades vi - Systern och jag - i bilen ...
Hon hade i sin tur gjort " världens godaste äppelsylt " så....det VAR en god stund....

Fick hem mina butiksvaror och bytte kläder i flygande fläng ...
Systern forslades - igen - hem till sig och vi fortsatte till stranden där vi metade någon timme ...med LÅNGA SPÖN och MASK !!!!

Utan några som helst andra njutningsmedel än kvällsbrisen, hääärliga molnformationer, åska i fjärran och småprat....

Ingendera stressade över fångsten, utan har samma filosofi : kommer det fisk så är det bonus, man tar vad man behöver för gången och äter det också...

INGET systematiskt panikfiskande med nät efter agnfisk, inga  obligatoriska  ..burkar eller ......askar....

Sånt får man bara glömma...

Roligt pyssel med de långa spöna, nylonknutar ....och några fiskar...( Abborrar, en mört och en braxenpanka ...)

Hemma på min gård tassade medfiskaren direkt  till bakgården där jag har en gammal bänk - som jag nogsamt påpekade att INTE längre håller sittande....Det är väl i stort bara färgen som håller tingesten samman...

Den skulle bara vara underlag för skärbrädan (!!!) medan han med egen vass kniv  FILÉ(r)ade vår fångst...stående - eftersom det är bättre för ryggar, vars best before- datum har gått ut....

Jag tog på mig den " tunga " rollen som kaffebryggerska och svampsåsmackefixare....

Klockan var bara 20.30 så kaffe var helt bra val ....Såsen var färdig, bara att värma och bre på....
Svampen hade han plockat och lämnat åt mig, så ...lite " tvångsmatning" fick han tåla ...

Och...han tog det som en karl - med ett glatt leende :)

Solens kvällsavskedsstrålar förgyllde tallstammarna i sydost och de blev vederbörligen beundrade....

Vackra tallar 

Och nu är det ny dag efter en bra natt.....

Ska snabbt diska de få kärl som samlats i diskhon, för att ge över " torpet " i annans vård, medan jag sköter ett uppdrag...

Ett ytterst " tassigt " sådant....

Hoppas allt går bra :)

Hör nog av mig, varin så säkra....


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar