söndag 14 augusti 2016

En gammal dykare har svårt att ge sig....

En mycket rolig diskussion har ...utSPUNNIT sig på en viss fbsida....

Ger mig sällan utan " kamp " ...isynnerhet då jag sedan barnaben följt med undervattensliv av olika slag -  OCH själv dykt - som ytterligare fått mig att " forska i ämnet  "  djur-under-vattnet "..

Nu har jag fått anledning att INTE städa, trots att det regnar -  utan sitta och googla fram det jag vetat, men inte haft på papper....eller bild...eller Utuben....

http://phenomena.nationalgeographic.com/2011/06/09/the-diving-bell-and-the-spider/

Vattenspindelns " dykarskinn "/ scubadräkt(*) ... har av en naturintresserad  välgooglad person  tolkats som dess " boklocka " där spindeln lägger ägg i en äggsäck....

Det - dykarskinnet - är mig veterligen bara " dräkten "  som möjliggör undervattenslivet och som  spindeln använder vid jakt och -  som reservoar för luften den för ner till det JAG kallar boklocka = det luftfyllda nätet som spindeln fäst mellan växterna...

*) " The trapped air acts as a scuba skin. It stays with the spider as it moves about to hunt, allowing it to breathe while swimming."

Enligt googlaren skulle det inte finnas ( ??? ) något nät mellan vattenväxter, nejnej....
Spindelns bo är enligt  vetaren  " den på kroppen  fastklibbade tutun / balettkjolen ....och ungarna växer visst innanför kjolen...i trosorna ???? " OBS : Min tolkning av personens tolkning....

Djup suck ..även om jag ...mooot all förmodan skulle ha drömt / haft fel / eller ....skämt ut mig : D


Nå, jag skrev nog att " vi säkert talar om olika spindlar och att hon FÅR ha rätt " ...men jag klistrade in länken här ovan / högre upp....i alla fall...

Problemet hade varit betydligt lättare att lösa om hon angivit MÅTT....

Vi väntar naturligtvis ivrigt på svar...bägge tryggt på varsitt håll....:D

Nån timme efter att jag publicerat detta dagboksblad ...försvann inlägget från fb....En äkta expert hade en stund innan stött min teori....och jag i min tur hade kopierat hela spindeltråden...Så den som vill läsa kan få ...mejl :)


Det är otroligt roligt med mothugg och jag gör ibland som salig farfar : " mockar ti kråkel " för att få diskussion till stånd ....Till och med kan jag medvetet ha " fel " bara för att få veta motpartens åsikter...Ibland har det ju hänt att jag fått medhåll !!! och då vet jag ju hur landet ligger....

Är inte nån vän av " medhållare- för- husfridens skull ".....

Nå, nog om denna lilla " debatt " och över till totaalt andra saker....( "  Diametralt "  andra....är ett ord som jag hört nån använda ...i samma syfte, men nu försöker jag inte göra mig finare eller märkvärdigare än ...hmmm ...nödvändigt :D  )

Så :

Alla som har vuxna barn - och kanske vissa andra också - vet vem Alfons Åberg är...

De som läser detta får googla - om de INTE vet....

Syndromet - som upprepade gånger belyses i böckerna om Alfons - är mycket påtagligt här...
Senast för någon timme sedan " skulle jag bara"  hämta / gå efter basilika .....

Då jag såg krukorna  - 4 st - kom jag på att jag kunde ersätta CLARKIAn i cykelkorgen med dessa matväxter, eftersom jag friskt blandar  " mat och nytta " även annars...

Sagt och gjort...Innehållet ur tre krukor rymdes i korgen och NÅNTING får placeras längst fram som kantväxt...Blir säkert murreva...

Då jag nu var vid porten för " arbetslägret ", fortsatte jag med att klippa björkkvistar för att stöda Pink Fairy....och så kom jag ihåg att gå på " stjälavandring " för att ta några tofsar ...stensöta...som länge hotats av ond långsam död ... i midsommarrosens hårda grepp...

Nu kom småttingarna  i säkerhet ...under kornellen med utsikt mot väster....

Sen gick jag in för att åstadkomma nånslags mat av det som fanns i skåp och...ute i odlingarna...

Lök, vitlök, morötter, stjälkselleri....Blötlagda trattisar ( som jag fått i torkat tillstånd  för länge sedan ), mörkt ris...Kryddor...Osv....

Då vätskan var insugen i riset och värmen reducerats till ett minimum, kunde jag gå ut igen...

Bäst jag bökade och band upp, flyttade och höll på ...kom kompisen in på gården ...
Stilla och försynt körande och direkt under ekarna ....som alltid...

Roligt !!!

En liter mjölk och hembakta bullar med i bagaget...Inte illa...
Mjölken betalades direkt...Jag har lärt mig att alltid ha lite pengar hemma...

Efter kaffedrickandet - på stående/ gående fot runt planteringarna - började han tala om växthusbygget och undrade lite över hurudana planer jag hade..

Det blev måttagning och ...diverse skojande om mitt planerande...Men SNÄLLT...som alltid...
Vi testade fönsterindelningen med lite virke + ETT fönster och han skrev upp mått och annat på en medhavd lapp och sade att han ska räkna hemma ....

" Om det inte blir HELT färdigt, så gör vi i alla fall GAVELN och ...målar blommor på den ", täcktes han retas....

Och då det började regna - om också sååå lite,  sade han att det " var ett bra tillfälle att dra sig hemåt, så jag skulle kunna vila...."

Det är vad jag anses göra nu, då jag ätit av min svamprisotto ....som han avböjde ...

Måste få tag på korngryn nästa gång, för de är bra mycket ..." ekologiskare " ;) än riset....

Nu blir det soffan en stund ...

Så här idag...( Nu ska jag fördjupa mig i INTELLIGENTA hushållsmaskiner ...Samsung Family HUB...Oj så intressant :) ....Man vet ju aldrig om det blir aktuellt med mer teknik....)

Hörs....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar