söndag 12 juni 2016

Söndag...Ännu lite positiv barnbarnsabstinens..MEN...

Det går definitivt åt rätt håll :)

+12 på mätaren...kl 8 ...

Morgontvnyheter och en kort snutt med BBC World's  program Vida Naturen ....och vad han nu heter - " butlern" i nån serie....Jöösses att det kan sitta hårt det här med namn....
( Tro bara - det gick flere timmars omedvetet sökande i hjärnkontoret...tills jag först kom ihåg tv-serien där han var nån tjänare  ???? Och sen kunde jag googla serien och dess skådisar :)

Thank G.. for google :)

Stephen Fry  heter han...Nu som " narrator " -  visserligen med ett härligt brittiskt uttal, men de jääklarna har lagt in alldeles onödig musik som störde naturupplevelserna....så pass att jag stängde av efter en halvtimme och tog mitt i fem dygn lite förbisedda / om än på tok för välmatade lurvtassiga kräk på en solig morgonsval länk...

( Obs !!! Onna är INTE överviktig / fet / övergödd ...Bara fått för mycket av ungarnas försmådda bröd/ godbitar under fem dygn !!!!
En djurägare vars djur är överviktigt borde skämmas djupt och länge !!! )

Ingen sur bonde såg oss - om det inte riggats upp övervakningskameror...och jag gladdes åt att ingen ÄNNU besprutat vägrenarna med glyfosat...

Omväxlingsvis växer det nu prästkragsruggar, blåklocksditon, tvärhandsstora minigranar med näpna ljusgröna bollformade årsskott, blommande lingonplantor och rikligt bärande blåbärsris....OCH mycket annat...

Väl hemkomna blev det  sedvanlig fnattcirkus vid porten ( halsbandet bort och hopp och skutt i glädjen att slippa fängslande redskap...)

Mina blomster-/växtöar  formligen skrek  efter lite omvårdnad och det kunde jag med lätthet hörsamma...Bara att kräla omkring och ...rensa...Muttrande olika små besvärjelser som vanligt :
" Måste komma med sand åt den här....och mylla åt den här ...och kompost ....och vatten...."

Det lilla sandtaget vid garagets sydvästvägg har tullats betänkligt och tuvorna med där växande vackert gräs började redan i fjol vandra vidare - till Väståkern på de lerhögar som grävts upp för att mina vinstlökar skulle få mjuka vinterviloplatser...( Vann nämligen ca 500 lökar av ett värde på ca 600€ )

Blir att flytta flere tuvor och gärna få dem artbestämda...innan sandtagets " tak " slutgiltigt kollapsar...

Rosenstavarna fick sin sand, men endel rosor väntar ännu snålt på sina kompostgivor och....vatten...

Det är torrt som i Sahara....

Men jag började känna mig själv mogen för lunch...Två knäckebrödsbitar med gurka vid 8-tiden räcker inte långt att förse en tämligen  aktiv " torpmor " med energi...
( Skulle det ens vara så väl att hon genast började tära på befintliga fettlager då matförsörjningen så här skändligen försummats....TRE hela timmar, men icke...)

Så bacon och ägg blev det...Av den enkla anledningen att det inte fanns varken olja eller smör och att KOKA ägg hade tagit för lång tid ( som ju är på kort ;) )....

Nu har jag en paus på några minuter...Sen ska rosorna matas och...vad jag länge TÄNKT :
Alla växter från verandan skall UT på heltid...Järnnätter eller inte...

Dvs passionsblommor i fem krukor !!!
Pelargonsticklingar i ..två...
Citrongräset ...
Amaryllisen..
Basunblomman...

Då det var undanstökat tittade de återstående sätt- " poteetren " i nätpåsen anklagande på mig så ...nu är de satta !!! Sammanlagt FEM fåror med ca ett kilo i var...( 2 fåror hade jag satta redan och deras blast är fint uppe....)

Skall så lite dill bredvid dem....men en liiiten stund på sängen är af nöden....

HÄRLIGT att få ta tag i det som blev försummat då man var farmor på heltid...
Inget ont i att ha fina ungar här, men jag kan ju inte just då göra det som BORDE göras, utan endast, enbart och uteslutande det som MÅSTE...

Ännu blir det vissa reparationsarbeten : ett par favoritbrillor sällade sig till skaran med bara EN skalm...och min DURABELT byggda/säng tålde inte två jämfotahoppande jappar, så fotändans ena /yttersta  skruv gav efter / gick av...

( Sängen är byggd av famo själv - består av  en ram som är  fastskruvad i väggen på tre sidor...Starka battingar i längder på 230 och 120 cm ...Kammaren är bara 230 bred och sängen går sålunda från vägg till vägg...Inga besvärliga ben, så man får utnyttja utrymmet under " platån " som förvaringsutrymme ....

TRE år har sängen hållits hel, men ingen har heller hoppat fullt så häftigt i den heller ..

I övrigt gick allt bra....om man inte räknar med en ansenlig ökning av ... disk och tvätt ;)

Det om den veckan ....

Mer foton/bilder i nästa " nummer " .....


I går läste jag  om en snuvig kvinna som längtade efter doften av sin JASMIN..

Med ett smått överseende leende på mina " besserwisserläppar " skrev jag en liten   upplysande   kryahälsning - formulerad ungefär såhär :

" Hoppas du snart kan njuta av schersmindoften !!! Min brukar vänta tills syrenen har blommat färdigt ..."

Hon skrev tillbaka att det var ett nytt ord för henne :)

Iddes inte berätta att t.o.m Johan Slätis som brukar vara expert i timmen med samma namn - Experttimmen alltså - brukar säga fel, men det är ... KANSKE för att inte sätta sina lyssnare på pottan :)
Men jasminen är inte härdig utomhus i Finland - så  ALLA som har en väldoftande buske med vita blommor som FELAKTIGT kallas jasmin har en SCHERSMIN...



En annan rolig felskrivning hittade jag bland Fb-minnena idag då en vän  för kanske två år sedan sade att hen önskade att jag hade :  " litet björklöv för väldoft i bastun " ...

Småleendet blev brett... då jag " såg mig sitta och sniffa på - ett enda -  litet  björklöv i miniatyr...."

Jag hade kanske inte MYCKET, men LITE räknas också...EN kvast är kanske lite, men fullt tillräckligt för att inte vara " föga " ....( som ordet " litet " betyder då det inte är adjektiv ...)

Roligt med språk :) och vad EN liten bokstav kan göra....

Nu ska jag sluta skriva " dumheter " för i dag... Ute väntar diverse jobb.... och bastun TORDE  behöva en golvrengöring efter diverse " nedfall "  .....då det var lögardag med killarna....

Den långa väderrapporten för knappast med sig löften om regn....men brukar höra till de måsten som följt mig sedan somrarna hos mormor på landet...

Lite lustigt med vanor....De sitter segt :)

På gott och ont ....






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar