fredag 3 juni 2016

Man BORDE....Ojojoj...

Kompisen - den av samma kön som jag - smsade i morse 7.48 till mig att hon skulle vara hemma idag...åtminstone till kväll'n ...ifall jag skulle ti byyyss....

Skrev nästan hela litanian om vad jag ska göra och vad jag BORDE.....i ett svar-sms...

Höll JUST då på att röja utedasset och göra det småbarnsvänligt...

Drog ut den stora L&T- torrtoabumlingen på " Dassgården "  för att få utrymme med en liten trappa upp till det sitthål som INTE har tratt....i ursprungssittbrädan/-bänken,  där det finns hål för två....
Småbarn har en tendens att ordna stopp i röret om de inte prickar rätt med nr. 2  ( Det händer förvisso också vissa vuxna :D - men för det mesta klarar de uppredningen själv ....)

Ställningen med den kranförsedda plastbehållaren och flistunnan som fungerat som tvättfatshållare  fick flytta ner på golvet och står nu nära barnhanddukshyllan så det blir logik i allt...TILLFÄLLIGT...

Sen bar det upp på vinden för att städa där...
Syskonparet kommer att sova i  vindsrummet, som nog är vinterbonat, men eftersom det används för människor bara sommartid KALLAS det sommarrum....Logik där också ????

Utsikten genom västfönstret där uppe är fin ...Man får en bra vy över den " skötta " delen av gården och .....jag märkte att jag farit fram med osanning :
Det finns VISST ännu tulpaner av flera slag än de vita...Rosa dubbla... och lila " papegoj"-tulpaner..
Fotat tidigare ..på marknivå...

Man BORDE väl ha tagit ett foto av oredan där uppe innan man städade, men kanske lika bra...

Nu är knäna ömma efter kringkrypandet med björntungor och cockerwettexar....för jag skrubbade golver riktigt nitiskt med såna + schampovatten....Just det, du läste rätt...
Sprutade en stråle av mitt favoritschampo i tvättfatet och golv som golv blir rena...
Gör inte reklam för märket men det är INTE " I' m worth it " eller något av Unile..rs gifter...

Grön smal plastflaska och " börjar på G "

Nu har jag matpaus - vilket i klartext betyder att jag gafflat i mig de kalla gårdagsresterna av tomatbroilerfiléerna med rätt mycket fänkål och vitlök....En nygräddad bulle till efterrätt..

( Jo, jag har hunnit baka också ...10 bullar med kanel/socker/smörögon ...)

Inte alls " huttot " ....


Och på dasset finns en ren matta....

Mattor ska jag nu bära upp till gäst/sommarrummet så är det klart för småttingarna sedan då de kommer...i övermorgon...

Ska hinna dammsuga nere och tvätta golven också....Det går åt mycket schampo ....
Och sy lite inför en MYCKET viktig fest....

Diskade i går ..iförd mina nya sandaler med KLACK...för att fötterna ska vänja sig...

Märkte nog i dag att man BORDE köpa en tub bojkottfirmesalva - sån som får katter att sucka över aktiva ägare som inte har tid med lugn och ro....

Känns nämligen som om alla småben i fotryggarna skulle halkat på fel plats....

Men pinan är kortvarig : jag kan ändå inte KÖRA med klackskor, så jag tar pinoredskapen på mig ca kl 14 och har dem en timme eller så....EVENTUELLT  lite till, men eftersom jag inte tar Onna med mig så vill jag hastigt hem igen....

Men om jag alls skall komma iväg måste jag jobba på nu...
Matpausen anses härmed vara avslutad....

Återkommer då jag åstadkommit något av vikt och värde :) Förutsatt att det blir något sånt...

Ute ska man helst inte vara just nu, men det susar behagligt i träden och...om en par tre  timmar ska jag tända i bastugrytan.

Är fortfarande alldeles superstolt över mitt bastuprojekt...Ett sant nöje att visa upp den...Avstressande då man vet att allt är ordentligt skruvat och stöden är många....
Trappan är bred och gedigen och materialet var inte så dyrt som jag trott ....

Kommer snart att ha ärende till " brädgården"  om man får kalla Engelsby verk så....
Jag behöver absolut virke att ersätta  lagårdstakets nedersta bräden med...innan teglen rasar i skallen på nån....

Fick förresten  ingen henna till min kalufs - för byfrissorna har inga ekologiska alternativ ....
Ringde igår och frågade, men ..tyvärr....Får väl åka som jag är,  vad hårfärgen beträffar...
Och ..det innebär ju en tidsvinst på en timme :)

Mina första vallmor - tre/st - har slagit ut och lyser nu som kräppat sidenpapper i solgasset  bredvid syrenen....MILDA makter vad de är vackra...
Med min plattas kamera kan man bara inte ge dem rättvisa....
Det blir mycket vallmor i år ...på många ställen...
DJUPET i bilderna Lenovokvalitet...

Försöker i alla fall föreviga de här förstlingarna...

Syrentiden är just över, men rosorna är redan i gång...
Tarja Halonen fick jag stöda upp i går, för hennes grenar har blivit långa ...och tunga...
Kempelerosorna såg jag nyss blomma högt i topparna.....Poppius har en massa knoppar...
Tove Jansson är lite trött ännu....

Taget i motljus...därför så ljusa...Minsta busken...

Lupinerna ....

HUR jag än röjer och gräver upp så finns det alldeles för många av dem ....
De är ju otroligt vackra, men - som liljekonvaljerna - de kväver andra svagare växter...



Och nu gick orken ur mig....GÄÄÄÄSP...Kanske jag lyssnar på Eftersnack och sedan går till vedlidret....Fanns TVÅ megaklabbar i bastun och med dem tänder man ingenting....

Onna håller på att bli gammal :) Hon har blivit väldigt självständig - kanske lite p.g.a värmen ...men över huvudtaget under året som gått..
Första gången " någonsin " blev hon nyss på verandan och vilade i stället för att tassa efter mig till bastun....Ändå borde hon veta att det är supersvalt just där ...innan man tänt / eldat en stund...

Tror nog att det var allt för idag...Var ute och fotade lite...Trots att motiven för andra kan tänkas vara trista, men ...på vintern gillar jag att bildbläddra...och minnas sommarvärmen då det är snöstorm....

Tiden rinner iväg ...på många sätt....

Man ...borde ....;)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar