onsdag 15 juni 2016

Morgonskift...Hemma redan före 10 .. Early bird osv...

Igår var kompisen här med glass och " mutor" i form av två matböcker....En bok om chili och den andra ....let me see...Pakistani food...
Mutböcker....

Vad hon ville var i all korthet : ha hjälp med uppsättning av rännor...
Vi är båda höftopererade så vad är då mer lämpligt än steg -/pall - / trappklättring ???

Hon skulle ta sig ett morgondopp och sedan avhämta mig på hemvägen...Undrade om sju-ish var för tidigt, men ändrade sig i samma andetag och sade " runt åtta "...

Steg följaktligen upp lite över sex och motionerade till bastun för att plocka med mig shampoflaskan och ta mig en dusch...
Man kan inte klättra otvättad på stegar medan nån håller i och ....ja ...just det....

Klockan var 7.14 då hon var på väg och tio minuter senare satt Onna i min famn på det som på finska kallas " pelkääjän paikka "  - dvs " den rädde passagerarens plats " ....

I mitt fall stämmer det oftast, för ....det ska till mycket för att jag ska känna mig trygg med någon förare....(  Mina söner är ett undantag :) Med dem kan jag koppla av också i passagerarsätet ....)
Stulen bild :)

Hade just förberett hunden på husvakteri, men tog henne gärna med...och hon var mycket tacksam....

Kompisens gård är till en del ingärdad, men för en hund som är ca två tvärhänder hög och
Onnas kompishund
Onna har visat lite tecken på att bli löpsk...KAN för allt i världen också vara nån form av småbarnsomsorg som tagit sig liknande uttryck...Pirrighet och allmän oro....
Men hon visade inga som helst tendenser att rymma, tvärtom...
     
                                                                     **********

Eftersom jag är hemma nu och skriver dessa rader gick rännuppsättningen bra och jag fick skjuts tillbaka också...efter en kopp kaffe på gården....

KUNDE alldeles väl ha promenerat hem, men dels fick jag den utlånade borrmaskinen med mig - och så pockade  min mage mycket intensivt på tömning....
Hade avgjort inte klarat mig hem med äran i behåll....

En av mina manier faktiskt : VILL inte använda andras  inomhus- /vattentoa om jag bara kan undvika det....Vilket ju nu resulterade i att jag var nästan blå i synen då jag kom hem....

Klarade ändå av att tömma bilen på det jag fick med mig - en utbytes-så och en avpoletterad arbetsbordsskiva....och därtill vara lite  " artig " ...  :)

Men då kompis + hund åkt måste jag småspringa...Onna kom med som vanligt ..och oj så skönt att få sjunka ner på EGET utedass....

Kom att tänka på ett gammalt talesätt som sååå väl passar in här...

" En höver f...t är betär som ett sämber f...t "

Fniss....

Jag brukar inte tala om sådant, men undantagsvis ...då det passade in i situationen...

Tänker INTE översätta det dialektala ....( och krypterade det av hänsyn till släkten dessutom ;) )

Försökte googla, men utan framgång....

Bra så :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar