söndag 19 juni 2016

Energigivande hundpromenad.....

Tidigare år har det inte varit speciellt upplyftande att avverka " skogslänken " som går längs vår sydvästra tomtgräns och vidare ut mellan fält...

Då växte skogen - om nu inte TÄT, så i alla fall inte lika gallrad som nu...På ena sidan den allt annat än fot-/tassvänliga krossgrusvägen  finns i princip  ingen skog alls och en mycket utglesad på andra...

Vägytan är lite bättre i år och ...av någon orsak verkar glyfosatsprutan inte ha använts lika effektivt ...

Jag kunde alltså  koppla av och låta Onna njuta alla dofter riktigt utan att vara orolig att morrhåren skulle " falla av " ...KOPPLAD, men i flexi som tIllåter en jämn takt trots snusandet....

Det växer prästkragar, blåklockor och andra ängsblommor PÅ VÄGRENARNA ...där det i fjol fanns sönderbränt gräs och jag funderade faktiskt DÅ på jordbrukares vilja att göra allt så kemiskt som möjligt...

Som sagt, det ser banne mig ut som om det fanns HOPP....

En " grön " matte ÖNSKAR ju alltid att det ekologiska skulle segra, men man får sällan det man hetast önskar...

Så - vid hemkomsten var jag på bättre humör än då vi gick och bestämde mig för att sätta igång med lupinrensningen ...Många har börjat gå i frö och fler plantor vill jag inte ha ...

Äppellunden har grott igen ...Inte bara av  lupiner utan också krolliljor, stormhattar, lite hundfloka och...rotskott av krikon och plommon...

Vy mot nordväst 

Eftersom det visat sig att stora lastbilar och traktorer har svårt att komma fram på gården utan att backspeglar skadas eller trädgrenar bryts, faller det sig ganska naturligt vatt gallra ut också de större träd som står " för nära " uppfarten...
Återväxten är tryggad i och med de rotskott eller grodda kärnor som finns....

Tog bara lupiner naturligtvis, först i Äppellunden, Kastanjelunden , på Väståkern och dem och annat längs gärdesgården...

En gullclematis har överlevt, mina inflyttade bräkentuvor *) ser ut att " komma " , en annan clematis tycks återuppstå....En av Flammentanz- rosorna har nya skott och tävlar nu om utrymme med midsommarros och den nyponrosen som finns snart sagt överallt i alla diken...
(* De här växte tidigare på tomtens östsida- vid tuppen...
Några aklejor, lite myskmalva och vildhallon förutom de vilda växterna ...har klarat vinter och vanvård...

Berberisbuskarna för en rätt tynande tillvaro och skulle behöva ny mylla och torrare växtplatser...

KORGVIDET  gillar tydligen lera och blöta och den största är riktigt fin trots att jag skördat ganska mycket från den..
Korgvidet mitt i bilden...

Trimma bör man och det står på listan för to-do-jobb inför midsommaren...

Nå, vid halv tolv smsade kompisen och frågade om jag hade hästskit / kaffe att avvara om
 " ett par timmar " så jag såg en chans till vila och gick
  " bara " efter skottkärran för att samla ihop högarna med rensat lupinavfall som ska i kompostorn som förhoppningsvis bränner livet av fröna...

Kunde inte motstå frestelsen att baka en miniatyrkaka - dvs en som är lagom för två personer...
Formen ligger bredvid som jämförelse
Vad är nu ett par msk smör, lite pudersocker, ett litet ägg, hackade valnötter och lite mjöl i den allmänna konkursen - om inte  GOTT till kaffet...
Och det doftade så gott i huset att jag tänkte att jag kunde skjuta på fiskstekandet tills gästen ( ???) åkt...

De där " par " timmarna blev tre och jag stekte min fiskbit i ren " protest " just då hon kom...Inte halv två, inte halv tre utan...nåja...senare..
Frågade visserligen artigt om hon ätit - för maten HADE räckt till två, men hon hade det, så jag fick utstå en stunds halvsvält ( !!! ) och mocka hästskit åt henne efter att vi druckit kaffet...och decimerat den ynka kakan...

Nu är det kväll, lupinskottisen tömd och lasset rymdes med ett nödrop i kompostorn...
Röda lådan är mogen kompost


Tömde " dagens ämbar " över det hela och täckte med fjolfjolårig kompost - som jag håller på att tömma...
Den blir jordförbättring bara jag " hinner " köra ut den...
Lagom värme önskas nu för lupinkok..
Den andra Juvel- byttan har jag på andra sidan lagårn...

Något fall för Postens nya avdelning " trädgårdsservice " blir det inte, för jag lusläste här i går ... vilka villkoren är...
PRISET per månad / en gång i veckan för gräsklippning är fullt ok, men de övriga delegeringsfunderingarna gillar jag inte....

Så det är nog bara att hålligång själv....

Och det gillar jag...ännu...

Apropå midsommaren : schersminerna kommer att vara i sitt bästa flor just då...tror jag...
Kollade den största som ännu igår hade en utblommad syren bredvid sig...Syrenen sågades ner och schersminen har nu utrymme att breda ut sina kvistar....

Såhär i dag ...Vi ser väl om ...fem dagar :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar