tisdag 31 maj 2016

Assistenthunden Onna....Måndagsinlägg, lämnat till tisdag..

På morgonen tassade vi till Knallis - vi äldre damer ....
Karta över " vår " egen by ....

Onna försökte först  ta den betydligt kortare vägen - dvs  backen ner förbi grannarna, men jag upplyste henne om att skylten säger att det är PRIVAT VÄG och man bara går där då matte är tröttare än nu....och inte orkar bry sig....

På vägen upp till byn plockade jag en symbolisk " Grattis-till-nya-köket " - blombukett till kompisen, som dessvärre hade flytt fältet...Hon hade suttit ute och druckit kaffe, men inte kunde jag stoppa blommorna i kaffekoppen heller...
Inte EN droppe vatten i såarna....

Traskade vidare till butiken där jag kollade tiden....8.54.. - så man kunde sitta i lugn och ro  på den svala trappan och hämta andan....

Visserligen kom kassaflickan ganska snart och lyfte bort bommen på insidan av dörren och låste upp, men ...rätt ska vara rätt....

En finskspråkig man kom ur sin bil en stund senare  och frågade om det inte var öppet och jag berättade det gamla butiksskrocket : att det betyder otur om dagens första kund är en kvinna :)

Så vi blev på trappan och pratade hundar...Hans dotter hade importerat en ny ras till Finland berättade han....Mini-Husky....

Måtte vara söta :) Men...söthetsfaktorn ska inte vara avgörande då man skaffar hund...eller andra djur för den delen...

Onna gav upp min hatt som jag lagt ifrån mig och bad att få...

Mannen såg imponerad ut....( Alltid lika roligt med sådant )

I kassan frågade jag butikschefen och - ägaren om jag får nämna butiken vid namn i min blogg och hon såg häpen ut ...

" Visst får du det om det inte är något väldigt negativt",  svarade hon glatt...

Jag bedyrade att det brukar vara väääldigt positivt det jag hittills OLOVANDES har skrivit....

Då jag kommit ut igen och t.o.m kopplat lös Onna kom det en annan betydligt  YNGRE  man ur en bil och såg leende på mitt " kräk " ...

" Hon är så GLAD ..." sade han ...i förbifarten....och log varmt...

Vad kunde jag svara annat än jakande ???

En cocker / labbis / annan hund - som får leva ut sin glädje, som får  " jobba " och får beröm i massor ÄR glad...
( VEM är nu inte det ??? Undantag finns naturligtvis, men inte i min bekantskapskrets )

Nå, mycket hastigt kom jag på att jag inte köpt vatten...Dels för att ge till  den lilla blombuketten på kompisens bord, dels för att ge Onna ...och dels .. för att återställa den egna vätskebalansen....
Så fast med hunden ...in efter vatten och ut igen....
Sån behändig liten flaska..

En liten hundträff blev det en stund/senare... då en stövarmatte kom med god fart från det " förbjudna " hållet...Hundarna har träffats förut och Onna har inget emot yngre vuxna " pojkar " och vice versa...så de fick hälsa på varandra...
Fullt flås hemåt...Baaara uppförsbacke...hemåt...

Dumt nog, för det hade varit bättre tvärtom....( Se kartan i början på sidan )

Varorna i kylen, damerna på sängen och en stunds välförtjänt vila..

Sedan mat i ugnen och ...äggklockan med ut...

Jag rensade ogräs och band upp en Nectaroscordum / doftlök och ...HÖRDE att klockan ringde...Tänkte bara ta några tag till ....

Den med spiralvridna blad heter så...

Då kom min lilla dementiassistent springande och hade en alldeles obetalbar min i ansiktet...

Hade naturligtvis ingen kamera/platta med mig...

MEN.....

Det stod skrivet över heela  den prickiga
" grävlingsfärgade "  nunan :

" KLOCKAN HAR RINGT, SLARVMATTE !!!! "

Hennes glädje var påtagbar då jag frågade :

" Vad vill du nu då ???? "

Hon dirigerade mig direkt till ...köket :)

Egentligen var det ju bara SLUTPROVEN för assistenthundar  som fattades då hon i övrigt  var klar för dem ...för ca 8 år sedan....

Men vi klarar det utan den blå scarfen....och jag har inte scarfer / halsband på henne annars heller...

Mitt på dagen - runt 12-snåret - ringde kompisen och tackade för blommorna och bad om audiens till kvällskvisten...Hon ville nämligen inte åka omkring med en bil som var svartfläckig efter klibbnedfall från träd/bladlöss/pollen/damm ....och jag har trycktvättsmaskin...

Egentligen för fusktvätt av mattor..

( och jo, jag vet att biltvätt är förbjuden på hemmagårdar, men jag HAR en egen ko i diket *) i detta fall ....Ska få låna bilen under veckoslutet.... :) )


Så det blev kvällskaffe för två tanter med hundar -  i enerverande myggsällskap...med nybakta nöt/havrekex....

Blev 1,5 kvar till idag...tisdag ;)
*) På finska heter det att man har " Oma lehmä ojassa " ...då man godkänner något man inte annars skulle, om man får " ut nån nytta " i situationen...
Ni får googla ko- businessen själva :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar