onsdag 11 maj 2016

Ärlighet varar ....tills den andra får nog ??? :)

I dag hade jag ganska så full sysselsättning...och det  från femtiden i morse ....


Vaknade då jag TYCKTE mig höra ljudet av regn och ...mycket riktigt : det HADE kommit en liten skur...

JUST så mycket att cockmockdynorna var lite fuktiga i framkanterna...så de bars först in...
Sedan tog jag bort det upp-och-nedvända locket från gröna  tunnan och öste vattnet från lockets kupiga del i tunnan...
Placerade locket under cockmocken för att vinden inte skulle leka frisbee med det....
Flyttade grålle-tunnan under rännan....

Allt detta i flygande fläng medan jag fräst åt Onna somTÄNKTE börja skälla på en förbi-ilande harstackare....OCH försökt hålla badkappan någotsånär skylande runt mig...

Man vet ju aldrig när satelliterna knäpper oanständiga foton av stackars Mattar....
Eller om grannarna skaffat sig billighetsmodellen av drönare / minikoptrar ....som åker runt ovanför min tomt då något rör sig där...


FÖRSÖKTE somna om men det blev nog bara en liten slummer...
Närmare  halv sju opp och igång....Kaffevatten på, Onnas mat åt henne och ...morgonrutinen i duschrummet...
Lagom till  nyheterna 6.30 kunde jag halvligga på soffan...med kaffekoppen/mackan på magen..

( Tänkte i mitt stilla sinne att det ändå var en himla tur att jag inte hade känt en tillstymmelse till  dragning mot melodifestivalen i Globen...kvällen innan, alltså...

Sitta och titta på högljudda / skrikiga artister och flimmer och .....nejnej....

Jag var i min egen sköna säng redan ...nån minut över 23....)

Onna  kom med till bastun där jag kollade att allt fanns för dagens inplanerade gästbad...
Bytte hundvatten i skopan på trappan -  eftersom gästvovven  brukar vara med sin matte på laven...

Skottade bort de få verktyg som  legat i omklädningsrummet sedan långfredagen... och de prylar jag samlat upp i terrängen bakom bastun...

Tog Onna på en skön skogslänk alldeles apropå...och kom in 9.30... helt färdig för gröt....

Knäppte på 10 l diskvatten, tog fram ingredienser till en rulltårta och bäddade rent i sängen...

Diskade nästan hela " högen , men ryggen orkade inte med allt, så jag fick "  ta den med "  till bastun och tända under gryta och stenar ...

Tillbaka upp och diska klart...

Bar just ut dynorna då kompisen pinglade på och undrade i vilket skede allt var...

Sade att allt var under kontroll och att jag tänkte bänka mig på laven ca 12....

Hon skulle ta med sig GLASS sa hon...och jag sade att jag stänger av ugnen direkt...och gjorde så...

" Vad har du i den " undrade nyfikna " Fanny "

Ingenting ännu sa jag...

" Vad har du TÄNKT ??? "

Rulltårta kanske ...???

" Passar bra med glass och rulltårta " sade den framfusiga gästen...

Så ...jag suckade, knäppte på igen  - och vispade ihop en spongesmet...

Heliga holobiont ...( Nytt kraftord :)  )

Skulle jag ha kommit ihåg att köpa bakpulver, men nej....

Bakverket hade nog blivit bättre / fortare färdigt och sluppit bottenbrännas om det jäst bättre...

Fick fyra bitar räddade innan jag tog Onna, badkappan, ett halvt grisöra och en vattenflaska med ner till bastun...

På väg upp höll Onna på att stiga på snoken ( Storsnokas dotter ?? Lite samma mönster / ca 70 cm lång ..) som avgjort inte gillade närkontakt och sträckte iväg ovanligt rak i ryggen och ovanligt fort...med tungan stelt framför sig...Inget glatt spelande alls...

Inte långt efter att vi återkommit, körde kompisen in på gården....Hon kom in med en kasse med glass och mjölk....

Jag plockade upp tvätten ur maskinen och följde gästen ut för att hinna informera om snoken...
Gästerna iväg....till bastun..Jag in och duka bricka...

Kaffe, sponge, nytinade blåbär och ..nougatglass ute ....då de kommit upp...

Vi lyssnade på fågelsången och diskuterade ett  pop-upevenemang som går av stapeln den 21.5 - nämligen SYRISK mat på Lalla Vinde....

OCH ...min frustration över gårdens oreda... ledde till att hon ...hult småleende smällde mig på fingrarna med att säga :

" Men så är det ju alltid !!! "

TÄNKTE nästan säga vad jag tänkte, men höll tyst...

Då hon och vovven åkt, förde jag in Onna, tog fram  arbetshandskarna och gick ut....

Sågade upp lönnen och rönnen som legat ..en tid på gården och ....skräpat....
Flisade kvistarna....
Krattade ihop diverse...
Tömde skottkärran...
Tog in tvätten och ut hunden...
Klippte tasshår ute...
Tömde tunnorna på vatten och använde vattnet = vattnade det mest akuta...
Många steg togs - och armarna kändes som de töjt....
Hämtade  mer vatten inifrån...
Täckte de  två balkonglådorna med tomater först med plexiskivor och sen med fiberduk...
Rensade också en hel massa maskrosor....och där hjälpte Onna igen...Hon åt MÅNGA stjälkar....
Täckte flismaskinen och hästgödselhögen...

Snoken hade sökt sig nära dammpresenningen och kikade ointresserat på mig i det lilla diket där dammvattnet skall ledes till brunnen....nångång :)


Gick in på en stund, kokade makaroni ....Åt en moderat portion med lite riven ost....

Muttrade lite om gäster som kritiserar....


Men...gården BLEV mycket städigare...lite TIDIGARE än den annars hade blivit...

Det finns bara för mycket att göra, så...lite adrenalin i lämpliga doser är bara bra...

Nu är klockan åtta / 20.00 så vi ska ut och ta in lite krukor...och kanske dynor....

Inne igen 21.50...
Svepte in blåregnet som varje kväll hittills..
Packade in buddlej...oj, ena blev otäckt....
Agapanthusarna fick komma in på verandan...Veden på skottkärran och in i vedlidret...
Motorsågen in...
Onnas täcke på tvättlinan...

Nå, nu får det räcka för idag ...tack :)





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar