söndag 29 maj 2016

Söndag(s)morgon ...och så skönt promenadväder...

Termometern visade +14 ° den här grå fuskregnsjuka morgonen och det var som bäddat för en längre länk med Onna...

Sandalerna på fötterna, gårdsbyxorna, gårdagsblusen och en tunn bomullströja - för säkerhets skull...Oftast blir jag överhettad efter en stund, men idag var det skönt...som sagt...

HUR långt vi går beror ju på många faktorer....Kondisen - Onnas humör - tidpunkten och tiden man tänkt " offra " ...Inte minst temperaturen...

Sommartid ofta tiidigt - runt 6.00 - eller seeent...efter 22.30....eller så blir det löpmattan uppe på vinden för Onna och morgon- och kvällsskift för mig ...i trädgården....

Men nu var vi enligt Fonectas " ruttorganisatör " på en sammanlagt  2 km lång promenix - som med bil hade tagit ...4 minuter och till fots 30 minuter...
Ingenstans fanns / finns någon tabell för fotgängare med hund :) och hur mycket av tiden som går till snus...

Så nu har jag en stund för mig själv på soffan... innan jag skall ut och vattna och ännu en stund innan jag ska starta trimmern....söndagen till ära....
Har redan plockat bort spången över bäcken för att ansa kanterna ....

Mer än lovligt vildvuxet....
Se förresten hur välfylld den blå ställningen är...Pionen som växer där får underbara cherisefärgade enkla blommor med gul mitt ...

Perfekt brummarväder och...så ska det vara bastu i dag...

Maten kommer att vara mer än enkel idag...Har inget i frysen ...utom äppel / vinbär / hallon och ....svamp....Så, den vitvaran får stå oöppnad....

På grönsakssidan ....en burk konserverade ryska hela röda  tomater och en italiensk dito...Plus några ättiksgurkor...
Dagens skåptömningsmat :)
Mörka makaroner...lite couscous....

Lök...Egen från fjolårsskörden !!!

Chili...

Hmm, det blir nog något riktigt gott...

Tomatsoppa med chili och de lite bedagade sardellfilerna som ligger i ett öppet glaskärl i kylskåpet ( hmm ...som jag undrat vart det tagit vägen ) + lite couscous....

Två små strömmingar finns det ...för snokarna :)

( Nä, t.o.m tre stora !!! )
STOR har också Kippen blivit - den jag kallar Strandade Valen...
Stängslet är ...140 -150 cm högt ....tror jag...
Allt mellan eklöv och ...maskrosor...

                                     ***********

Råkade på ett sådant här " test " just innan jag öppnade dagboken... och fick liksom lite mer vatten på min kvarn angående personifieringen av djur - som jag skrev om nyligen....

Läs om den döende kengurun....Säger inte mer ....

http://svenska.yle.fi/artikel/2016/05/28/testa-hur-bra-struntdetektor-du-har#comments


Nu ska jag ut :)

Tack för sällskapet !!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar