fredag 27 maj 2016

Nej, har inte dött av ålderdomssvaghet....

Blev bara ett litet avbrott i dagboksskriverierna för att det funnits / finns sååå mycket att göra...

Tänker INTE rabbla upp VAD jag gjort ...så där som jag brukar, utan istället avslöja att :

Jag är ytterst nöjd och belåten över att ha fått en ny vän ....i februari redan, men ...

Efter ett par  " försök och misstag " är jag ju totalt ovan vid  att nån självmant erbjuder sin hjälp - UTAN att på minsta lilla sätt glorifiera sig själv  - och ...att denna någon dessutom är SNÄLL utan att vara mesig...  och spontant glad ...och dimper ner på min gård HELT utan förhandsanmälan....

Idag hade jag återupptagit grästrimmandet  från i förrgår  och kommit en halvtimmestor runda mot söder då ett piggt tutande hördes genom trimmerknattret....

Då stod vännens bil på gården - helt utan att Onna hade hört ljudet av den genom gräsmaskinens oljud....och en glad karl vinkade henne till sig ...

Då han krafsat henne en stund och sagt att det räcker ( !!! ) var hon nöjd och svansade ... LUGNT ...runt honom medan vi tvåbenta utbytte nyheter och gick omkring på drottningdömet...

Den stora presenningen som lämnats vid halmbalarna som värmekälla för diverse reptiler hade nu fått en objuden och faktiskt ovälkommen hyresgäst...En vackert brun, men mörkt sicksackad huggormshona....

Kompisen stegade snabbt iväg efter lövräfsan, men ormen försvann in i ett sorkhål innan han kom med den, så projektet lämnades därhän...

Inget handfallet funderande där utan rappa tag....

Han verkar väldigt genuint intresserad av mina planer, deras förverkligande, växterna och fågellivet....Han är dessutom påläst och kan kombinera fågelläten med -utseende och .... det bästa av allt : är fullkomligt fri från filosoferande runt sin egen person...

Idag var det dags för uppsättning av elledningen/-kabeln som kommit ner från bastutallen för ett bra tag sedan....

Vi drack kaffe före det och planerade uppsättningen för att inte behöva avbryta jobbet p.g.a material- eller verktygsbrist....

Nu fick jag bevis för att han är både praktiskt lagd / tekniskt sinnad OCH  därtill klättringskunnig....

Mina förslag togs villigt emot och jobbet flöt fint...
INGA som helst gliringar om kvinnors idéer eller karlars förträfflighet...

Det var ingen enkel match att samtidigt spänna det gamla metallbandet med vidhängande klossar - elkabeln - det nya metallbandet ...uppklättrad nära tre meter på stegen....

Skruvar/ muttrar kom på plats och snart var han nere på terra firma igen....Svettig, men glad...

Oj vad det var skönt att se kabeln hänga som den ska....

Vid växthusgrunden stannade han och undrade vad jag hade i krukorna och vi stod länge och planerade följande projekt ...innan han sade att han ska ge mig arbetsro eftersom han avbrutit min trimmerrunda....

Onna gick självmant upp på trappan - som hon är lärd att göra, men ...inte alltid gör....

Alldeles som om hon nu ville visa sig lydig.....

Hon hade suttit i cockmocken bredvid " gästen " medan han drack kaffet och krafsade henne...

Ömsesidigt tycke, verkar det som...och då inga " mutor " förekommer så är sällskapandet lugnt....
Han är strängeligen förbjuden att komma med godbitar just för att dessa inte ska hetsa till skall och " måste få nu " - utbrott....

Klockan hade hunnit bli halv fem och jag skyndade mig att starta trimmern så den stackars sommargrannen skulle slippa motorknattret till " helgmålsringningen ".....

Orken tröt också i god tid, men mycket blev gjort och dagen får anses vara en ytterst positiv en....

Trött ...men säkert nöjd med sin dag sitter säkert också den glade donaren på sin balkong - med en bukett luljekonvaljer som doftar " himmelskt " i försommarkvällen...

Han bad nämligen  att få plocka några - för att kunna njuta av väldoften ....

Kompisen uppskattar visst sitt luktsinne lika mycket som Onna och jag värderar vårt :)

Apropå väldoft....Aaaaaah......:)











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar