söndag 22 maj 2016

Prefödelsedag på annat sätt...

Igår blev inget skrivet för det var full rulle heeela dagen...

Det " sista " inomhus och ute skulle städas och hundvaktarens utbackande stressade ...

Att ha en hund stormtjutande är ingen glädje för nybakta sommargrannar - eller för min mentala hälsa....Kan inte bara koppla av långt borta då jag vet hur det låter hemma...

Så, jag såg ömt på mitt håriga kräk och frågade om hon skulle ha lust att komma med i bilen ....Två nanosekunder tog det att få saken att sjunka in, sedan var glädjen i tak....

Detta på morgonen vid halv åtta....och tro mig : den hunden lade inte EN tass inne i huset då hon väl fått dem i säkerhet under favoriteken....

Matte tog den dubbelsidiga stålkammen och förklarade att man måste se civiliserad ut bland folk och snart var hon nästan i utställningsskick....

Detsamma kunde man inte säga om Matte...
Klädvalet som verkat så klart dagen innan blev plötsligt helt malplacerat...Hela den ynkliga och ofullständiga garderoben genomplöjdes och plagg efter annat provkombinerades....

Några nyligen påökade extrakilon lade sordin på humöret / fullmånstemperamentet och till gott slut togs de nytvättade rätt tjocka jeansen, övre delen av en avklippt MYCKET tight body - som kombinerad valkutjämnande och bystupphöjande + en lite lösare top under en grön blus som fått två minimala hål framtill...

INGA skylande skjortor....Ärlig ska man vara... Är man....fet så är man...

Hett blev det att tassa de 310 metrarna till postlådorna med en rätt tung *)kasse på axeln, ryggsäcken på ryggen ( för jag hade ju räknat med att handla då jag hade BIL till mitt förfogande ) och den ivriga snusaren i kopplet...klockan 11.30...

Onna var sååå alert och en stund satt hon som en staty ...innan hon tydligen tyckte att vi skulle ta posten då vi ändå VAR där vid lådorna...
Hon gav sig inte förrän jag öppnade locket till vår låda och lät henne hålla Natur och Miljö:s förfallna faktura en stund...Hon ville visserligen gå hem med den, men jag förklarade att vi faktiskt väntade på bilen...

Så kom vi iväg, körde via Strandell's och lämnade in en tom SodaStream-patron *) som
Ekofanatism ???
jag inte haft med mig på  överraskningsutfärden förra gången - och ändå fått en full med orden :
" Ingen panik, vi hinner nog få den ...."

Tala om service och trevnaden med att bo på små orter....

Sen var det raka spåret till Villa Lande - där jag naturligtvis var den första av " mitt gäng ", så jag hann gå  en snusrunda med Onna innan de ivrigt sms:ande  barnen med familjer kom...hittade fram ....

Den syriska maten var riktigt njutbar, men såpass ringa att vi sedan vi ätit och endel var glupande hungriga ... åkte hem till mig för att dricka kaffe med dopp som gästerna haft med sig.....

Att jag glömt att  tanka bilen upptäckte jag fem km hemifrån och höll på att arbeta upp en regelrätt panikattack då väninnans gård nåddes....

Hade redan talat med de två vuxna barnen om att det säkert blir en utryckning till närbyn = 20 km + 20 km för att skaffa en kanister bensin...
Kunde ha gått fram till kompisen på mina bara knän i all ångerköpthet, men hon var på sitt mest storsinta humör och sade : " M....Det är LUGNT !!!! " ( Bra med folk som vet och ...förstår )

Hon skulle ingenstans på söndagen och på måndagen får man ju " soppa " i mackarna på Knallis'  gård....

Kände mig ÄNDÅ som en liten hund som kissat på tjockaste mattan....

Stressen rann av mig så småningom, bryggde kaffe åt gänget / kokade vatten till mitt eget snabbkaffe och kunde koppla av på gården .....tills en björktrast ovanför mig skickade en varm stråle kloakvätska på min axel....och jag tvingades in och byta kläder....

Skönt att slippa alla spända underplagg....så..Tack trastvännen :)

Då ett gäng åkt, blev de mest långväga kvar och därmed ett litet barnbarn som Famo fick pyssla med...

Vi plockade ätliga blad och blommor : granskott, maskrosblommor och - blad, ramslök, rabarber, blåbärsblad och - blommor...och den lilla som åt av allting ... var hänförd över att få sin far att smaka...
Lite " horta"-rester på bordet

Sedan göt vi två rabarberblad i betong ...Vattenklottrandet var visserligen roligare för barnet och Onna serverades tvättade maskrosstjälkar medan Famo rörde betongmassan :)
Famo lovade skicka foton av de hårdnade bladen som i ett senare skede eventuellt kunde transporteras till storstaden ....

Gjuteri /spruteri :)

Vi hittade också en puppa i sättsanden som utgjorde underlag för rabarberbladen - och det var synnerligen spännande för den lilla blöta nävens ägare att springa in med puppan för att visa den för de tv-tittande föräldrarna ....Puppan tyckte antagligen inte om fukten och började vicka på bakändan....till barnets stora förtjusning...

Visst värmer det ett hjärta då ett litet barn med tindrande ögon säger :

" Famo, FÅÅR jag komma hit senare och VARA här flere dagar ??? Här e såååå KIVA....Men Famo...Vi säger ingenting åt mamma och pappa ännu.... "

Småbarn är så roliga och bryr sig inte om att man lagt på sig kilon ...som BORDE bort....
Suck....

                                                                 *************        

Idag har jag efter en god nattsömn stigit upp, druckit morgonkaffet ute vid halvsjutiden, burit ut pluggboxarna, avtäckt sådder, tittat av o an på morgonnyheterna och varit med Onna på en ca 2 km kort länk...
Pluggbox ...felvänd...

En kvart över nio kom vi tillbaka och jag kunde kasta mig på sängen och vila....

Det blir en fin dag ...och i morgon måste jag få specialmylla hem så mitt livs första hortensia kommer i rätt sorts underlag någonstans på paradplats....
Mycket vattenkrävande växt....

Spännande med nya växter....
Och ganska roligt / trevligt med ett rätt välstädat hem ;)

Hur länge det nu varar....


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar