fredag 6 maj 2016

NU blir det en repetition av ämnet " naturfrånvändhet...."


Blev så till ytterlighet besviken i går...

Hittade en för mig ny fb-sida som jag kombinerade med ett av mina favoritprogram genom tiderna....

Wooow, så roligt att DE - experterna - tagit klivet ut på " fejsaren " ....

MEN men ....bland VETTIGT  folk som anslutit sig till sidan finns en ....sidansvarig ?????  som jag mer kombinerar med " livsstilsprogrammet " som sänds från en vacker villa ....

Programmet som JAG och andra skattebetalare  " sponsorerar " ...

Programmet som jag i mars i år hade anledning att " läxa upp " ....på grund av deras färggranna installation på husväggen...

En installation som enligt programmet skulle " HJÄLPA småfåglar att få hjälp i bostadsbristen " ...
O M G ....

( Ger här ett sammandrag av " felaktigheterna " som då  upprörde mig närapå till infarkt....:

Holkarna byggdes av spånplatta / OSB-skiva ( som i programmet dessutom felaktigt kallades fanér ) - sammanfogades med spikpistol - hälften av holkarna MÅLADES och alla förseddes med en takkonstruktion som kommer att släppa in vatten i holkarna - som saknar bottenhål OCH har en fullkomligt slät insida, så fågelungarna ( om de inte stekts/dränkts/tagits av predatorer som har enkel tillgång till dukat bord ) INTE kan komma  upp ur holkarna .....)

Hur har det gått så här långt från NATURNÄRA tänkande  ????

I dessa upplysta tider ??? Då info - TILLFÖRLITLIG EXPERT -sådan FINNS att tillgå *****

Stadslevande / till landet flyttade  människor fjärmar sig tydligen så till den grad från naturen att de  har förlorat förmågan att SE och förstå ...

TROTS kampanjen " En miljon fågelholkar " finns det "  tydligen människor ....  som hellre följer pinterestianska råd om TRÄDGÅRDSPRYDNADER som blir fällor för intet ont anande fåglar....än t.ex Birdlifes .....

HELA KAMPANJEN går ju tamme .......ut på att ERSÄTTA de NATURLIGA bostäder som i och med skogsavverkningen går förlorade....D.V.S HÅLIGHETER  i gamla träd - utmejslade av hackspettar eller uppkomna genom grenar som fallit ner och grenkragar som fått röta....

Då jag rört mig i skogen har jag ALDRIG sett naturligt uppkomna betongbostäder  i träden  - än mindre METALLPALATS med tinnar och torn eller SPÅNSKIVERACKERIER eller andra MÅLADE saker som " olyckligtvis gått förlorade vid avverkning " ....

HUR kan folks tankeverksamhet bli så världsfrånvänd att man ser SINA EGNA DEKORATIONSFÖREMÅL som fåglarnas behov ????

Att med ett INFAMT strålande lyckligt leende  stå och förklara hur HÄRLIGA idéer man får till fågelbostäder från Pinterest är nog något jag inte fattar....

Inte var det ju DEKORATIONSIDÉER som var syftet med kampanjen...


Ska man delta i en kampanj  eller annars VILL HJÄLPA fåglar så TAR MAN VÄL REDA på vad FÅGLAR behöver - inte svamlar om hur man snabbt och effektivt bygger färggranna INSTALLATIONSOBJEKT med ingångshål.....

Och under jobbet felaktigt LÄR BARN att göra FEL....

SPÅNSKIVA ???? Hala inre väggar !!! Inga bottenhål !!!! MÅLADE ytterväggar...

SUCK OCH DUBBELSUCK.....

Då jag för ett antal år sedan upplyste SAMMA gäng om att målade HATTASKAR AV FANÉR INTE är lämpliga som fågelholkar vanns inget gehör...

Samma sak nu...

Min förtvivlade vädjan klubbades med " Den här gången valde vi att göra så här "...

Då hade de haft en stor chans att på sin hemsida upplysa att de rekommenderar TRÄ istället för fanér och spånskiva -  och holkbyggnadsinstruktioner givna av Birdlife....

Då hade jag varit nöjd....Men....icke...

Jag lovade kontakta varenda skola i Finland och väcka elevers intresse att åstadkomma ÄKTA holkar....

Och jag börjar mina utgjutelser här ...var annars....


Inför  skolstarten kommer vareviga skola / yrkesinstitut / MBI  etc som eventuellt kan ha personer som kan tänkas producera holkar att få brev / mejl / personligt besök....

Jag kommer att samla in namnlistor och expertutlåtanden av sådana som har naturen som YRKE / KALL / eller annars FÖRSTÅR.....

Kanske det börjar gå fram att ...allt inte ska gå som på......Hmmmm....Räls ???? Stugan ???
Kabel ???

Gissa om jag är upprörd !!!

Avreagerade mig i första hand ...med att renovera två av mina gamla holkar och hänga upp dem direkt....så svartvita flugsnapparna har ännu fler att strida om....

Det blir säkert flere....av äkta trä, spikade och omålade.....Två har lite svag rödmylla på nån yttervägg, men de är hängda så de har skugga....och alla har bottenhål....

Grrrrrr.....

Infarktrisken är ännu överhängande....


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar