måndag 9 maj 2016

Morsdag 2016 .....med slavgöra istället för gäster :)

Måste direkt säga att situationen är helt SJÄLVVALD - både gästlösheten och slavgörat ...

Jag gillar inga standardlösningar eller - dagar....

Dessutom bor mina barn ganska långt borta och - därtill brukar allt vara längre kommet i huset /trädgården och ...naturen på min födelsedag i slutet på maj...

Inför detta faktum och till dess... gäller det att ha full fart framåt så mycket som kroppen bara tillåter.

Fönstren är nu avklarade = innerrutorna i skrubben....Putsmedlet på putsdukarna skulle ge randfria fönster, men den reklamen stämde nog inte på mina rutor...
Bättre utsyn har man ju i alla fall med enkla fönsterrutor och man kan ÖPPNA och VÄDRA....
Då - om inte förr - känns det somrigt....

Soffan får sitt sommaröverdrag...som KANSKE borde formsys så man inte måste rätta till det efter varje sits....Skulle vara ENKLARE ...men NÄR gör jag något rationellt  ???

En av Onnas många dagslegor/dynor är borttagen = den i kammaren....
Det ser avgjort redigare / städigare ut då man inte ser hennes fuskbäddade plats från köksdörren...då man kommer in..
Borde ännu ta bort pallen som har en magneteffekt pä kläder...Högen på den bara växer....

Alla odlingslådor är utförda ....Endel ute på farstun, andra riktigt  " ut-ute " så de enkelt kan övertäckas eller bäras in...allt efter vädrets nycker...

Mest kommer det stockrosor 

Skulle vara skönt att slippa dessa snart

Arma tomater, borde SKOLAS !!!
Besvärligare att vattna, jo...men bordet i kamar'n är frilagt...närapå blottlagt...undantag : trädgårdslitteratur och...dagböcker....

Något vanskött i vindsväxtväg finns ännu där uppe.......Bävar att gå dit  och konstatera faktum...

Pelargoner har tagits ner och beskurits ...kanske i omvänd ordning ...men tynat i brist på ny mylla och vatten....

Rummet måste göras i ordning för två barnbarn som ska gästa famo så småningom...

Vindstrappan som nu närmast tjänar som lagerhylla måste först tömmas....men var och hur ska allt placeras....

Likaså ska den blå hyllan bort från verandan...Kanske den så småningom ryms in i Snickis, nu då tändveden håller på att sina....

Om det eländiga - över två år planerade växthuset skulle fås till något mer än utlagda lecablock och några i fjol sågade bottenbattingar, så skulle Mellanrummet och Vagnsliudret kunna städas / tömmas
Virket ligger i Mellanrummet och fönstren i Vagnslidret....

Just nu och sedan en knapp vecka tillbaka ligger en snok i gödselhögen framför Mellanrummet, så dit äger ingen tillträde just nu...

En gammal bekant :)

Köpte en liten mört åt den /snoken  i morse - eller fick kanske den på köpet - med en knapp näve strömming...då jag stormat in till/ på Knallis....

Muttrade 102 / 102 / 102  för att komma ihåg kompisens filterpapper....Skulle få skjuts med henne på hemvägen eftersom hennes hund skull vara hos oss från 9.30 framåt...

( Hade inget minne av avtalet förrän ca 400 m hemifrån och efter ett halvt panikslaget samtal kunde jag ta det lite lugnare....Hon skulle starta mot en annan ort senast en kvart i 10 och klockan var 8.45 då jag ringde...

Ökade takten betydligt och kom till butiken 9.03, då de just öppnat....)

En kvart över nio stod jag flåsig och svettig utanför hennes hus och vi hann mer än väl till oss före halv tio...
Hon hade roligt åt min snabba handel...som vanligt...men börjar väl vänja sig vid att jag ska vara I TID = alldeles för tidig var jag än rör mig :D

Någon timme senare satt vi och åt äppelrabarberpaj och nyvispad vaniljsås till kaffet...Hon hade de två förstnämnda i bagaget, så jag fixade kaffet och -  vispade śåsen...

När hon åkt ...tänkte jag fixa en annan sak - nämligen gångporten som börjat falla i delar...
KÖRporten skötte postbilen ( den stora höga ) om att ta i delar - den gången jag fick mitt nya frysskåp...
Iddes/ gitte inte krångla om saken då, eftersom föraren " som böter "  beordades backa så att den lilla eken - som jag försågat - kom snyggt omkull...

Borrmaskinen /skruvdragaren var laddad men jag hittade bara två skruvar på bekvämt avstånd ( !!!) och tappade dessutom  den ena på vägen till porten ...Inte ens duktiga metalldetektorn O.  fick vittring av den så....projektet bara inleddes med den enda skruven just så mycket genom porthörnet att den hålls stående tills.....nån rör den ??? 

Det är för varmt idag att stressa ute...Måste väl nog kratta gången / hitta skruven ...annars har jag nån arg bilägare med punktering på min gård....nån gång....

Vattnade en del av gödselhögen så fjärilarna får lite mer mineraler i sig...och SKA bearbeta savtappningsbjörken så mer dricka för lepidoptera-släktet finns tillgänglig....

Nu går jag upp på vinden och beskådar förödelsen...

Hörs....

Ja, UTE ser det bättre ut med blommande vinstlökar :)


Här borde man få in något BLÅTT högt..

Här kommer lupinerna snart, lite sent...

Botaniska klastulpaner ....













Inga kommentarer:

Skicka en kommentar