söndag 1 maj 2016

Första maj...och sååå vackert...

Kom just in från trädgårdsbökandet...klockan har hunnit bli 8.42....och egentligen kunde jag ha jobbat på en stund till...

Måste bara lämna frukostro åt sädesärleparet som kom på besök då jag tagit bort en murken stubbe ...som tjänat som krukunderlag / sittplats INNAN den invaderades av myror som nu perforerat stubben...Då jag lyfte upp den bröts den i tu och en myriad invånare skyndade sig att evakuera sin bostad....

Ännu mer uppbruten f.d bostad

Vippeparet måtte ha haft mina förehavanden under lupp, för den ena...antagligen hanen ...var på plats så fort att jag hade honom på knappa två meters avstånd då jag ännu inte hade grävt ur marken under stubben...för att kunna plantera ena Buddlejan där...
Av pickfrekvensen att döma fanns det mer än gott om goda  " frukostflingor " på marken....och jag tog Onna med mig upp på farstukvisten för att låta dem äta....

Har tvättmaskinen igång med sänglinne och lite annat - som alltid efter bastudagen...

Låg i morse en stund innan uppstigningen och kollade fjolårsanteckningarna i fågeldagboken....Det gör jag inte alls så sällan, men nu ville jag veta vilket datum jag plockade bort INNERfönstren 2015...

Fick leta en god stund men kom fram till att det skedde i ett ilsket utbrott då en bekanting - utan det minsta teknikkunnande -  hade brutit mitt SIMkort i två halvor.....den 29.5....

Det betyder att jag firade födelsedag med besök i ett hus vars fönster antagligen varit lika
 " dimmiga " som de nu är....

Skall man våga tro att våren inte skulle vara lika kall som i fjol ??? Och ta ut rutorna NU ????
Jag brukar ju ofta göra något lite " extra " de dagar andra människor är upptagna med standardtidsfördriv/evenemang/ annat...
( Morsdag ett år var det tuppdörrsbygge och farsdag ett annat år började jag tömma bakskjulet för att inreda det till hönseri....)


Å andra sidan är det förmodligen morsdag nästa söndag, så man kunde ju göra det då...

Fick Buddlejan på fina platsen nyss...accompanjerad av Akademens studentkör - för jag har radion ute på farstukvisten...

Klipper då risken för nattfrost är över

Om nån klagar på " oljud " härifrån så hänvisar jag till hundskall...som stör min tillvaro....För att det är synd om hundarna....Mina öron tål ljud....


In för att centrifugera tvätten ...och ta en macka....

Så går denna dag...utan att ha studentmössan PÅ .... men nog med....

Borde jag ta ett foto med den på ???? Har inget studentfoto....


Sen hänger jag tvätten på linan jag har utsträckt mellan mina ekar....och därför kallar tvättsträck....

På samma galna vis kallar jag min Berså för bÄrsÅ....En så för bär ....Runt min halvcirkelformade humlebärså finns vinbärsbuskar och krusbärsbuskar inplanterade

SÅ alltså....

Har läst både andra bloggar och facebooksidor där språket behandlats på ett lite godtyckligt sätt...och anser mig ha precis lika stor  " rätt" att leka med ord och uttryck som andra ... Har gjort det sedan jag var liten... och det är bara något många gör....

Men det hör inte hit...för nu är det uteliv och ...mössan på...

Examen tagen 1969  i Finland.....trots att jag redan  jobbade  i Sverige då klasskompisarna tryckte sina mössor på sina lockar....

Jag köpte aldrig nån, men fick en av mina vuxna barn lååååångt senare....

Det har jag berättat om förr så.....

2019 blir det 50 år sedan examen...
....hej på er :)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar