lördag 30 april 2016

Lämnar april bakom mig ..

Sitter bekvämt uppkrupen i min stora hemsnickrade säng -  lutad mot en hög med dynor och med rena kläder på en nybastad kropp...
En timme förflöt i den lagom varma 50-65°  bastun, helt utan stress och med badkastning i egen takt...
Då laven - tillfälligt - var flyttad till väggen mitt emot spisen var det mest tur att pricka stenarna - tvärs över rummet....Nu sitter jag en meter ifrån stenröset och får allt vatten dit det ska ...och den sköna ångan låter inte vänta på sig....

Onna låg i solen med ryggen mot den stora tallen precis utanför ...på den gula dunjacka jag brukar ha över grytlocket så vattnet ska hållas tvättvänligt i två dygn efter eldandet...

Vi promenerade till Knallis i morse, för jag bara kände att jag ville ha sparris...och en helg utan mjölk till kaffet verkade inte lockande..
Hade ett brev att posta också....och Onna var lycklig över stt få leta reda på mina bybyxor och bli belönad med en skön snuslänk...

Trädgården börjar vara grön...och blå....och ...oj så många fjärilar det är i gång i dag...
Påfågelöga, nässel-, citron.....
Och HUMLOR...
Agapanthusarna har varit ute EN natt redan..
Tack och lov främst för scillorna som bjuder på mat åt insekterna...Och väldoft för mig !!! Och vitsippor, gullvivor, våriris...

Nu borde vide och sälg börja blomma...fort...

Nu, bara jag torkat ....efter min enkla middag - ska jag gå ut och vattna lite på hästgödselhögen, så fjärilarna ha ÄNNU en rätt att njuta av....

Igår drog jag i hop årets  " arrangemang av  befintligt trädgårdsmöblemang " ....

Onna tycks vara en obotlig linslus..
Bord för " hobby " gjort av en grönmålad trälåda som tidigare stått på en gammal snöplog - bestående av två V- ställda bräden, som förstärkts av utbultade bakpulverburkar av plåt...De där Rumfords :)

Nu var snöplogens saga " all " ...eller ..den kan utnyttjas som planteringslåda i triangelform ...om man lägger till ett bräde ...

Fyra hörnlecaklumpar blev nu ben...

Bänken ska byggas till lite :)
Äähh, jag fotar så slipper jag förklara....

FRAMFÖR bordet en låda med en antik ugnspanna - där det finns lite mossa från julen / påsken och i övrigt byggs små " vyer " upp ...enligt humör och inspiration ...

Nu ett " bo " med vårblommor...

Se bara hur perfekt låda och ugnsplåt passar till varandra !!

Gungan / cockmocken har som sagt fått nytt tak, men dynorna är de gamla och de BORDE ha tagits bort innan jag började släpa " mocken " till rätt ställe....Rackeriet är tungt ...
Försökte med diverse " tassar " under rörbenen för att få lite " glid " på dem....Nepp....Ingen lycka med vare sig tartelettformar eller kruktallrikar av plast....( Naturligtvis :) )

Då drar man då....och de knyckarna känns i kroppen idag...

Återbruk av mossa....Byts till något...nångång..

Därför var det så extra njutningsfullt att sitta på laven och massera de ömmande musklerna....och därför är jag så extra loj...

Men kaffet ska drickas ute....Gående runt ägorna...Plockande lite snören här och lite nät där...Skvalp skvalp...

Har haft snöre runt området som skulle bli växthusgrund ...i två år ??? Nu är planerna som känt ändrade, så snöret behövs uppe på gården i stället....

Har börjat spana efter ormarna....Flere så fina dagar som idag BORDE ju locka fram dem och få dem att eventuellt inviga den utökade spaljeplatån som jag gjort i ordning...

I år blev det inte struvor eller munkar....Jag tog ut i höstas inkokta äppelklyftor ur frysen och tinade dem igår...Så... idag vispades en kaksmet som östes över klyftorna i en ugnsform...
15 minuter på äggklockan ...medan jag skalade nyskördade jordskockor...


Ytan blev  lite halvbränd  så det hårda skalet avlägsnades och bakverket lades i ugnen för att antingen bli eller inte....

Nånslags " ät den själv "- kaka blev det...Mjöd har jag ju, men till all lycka inga gäster på kommande...

Ovanligt trött....

Nu kokar jag bara de hemska superknöliga skockorna och sedan tar jag kväller...


En riktigt skön valborgsmässoafton till er allihopa - vänner och...andra  ;)

Årets mjöd på lingon och citron 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar