tisdag 5 april 2016

Inget regn ännu så ...

flyttfåglar väntas i strida strömmar då de varma luftströmmarna kommer ...och det ska nog kikas....och lyssnas...

I går var det äntligen " tjockt " med bofinkshannar som hoppade omkring under matningen...
Sången är så härlig - men ...jag väntar ÄNDÅ ännu mer på de svartvita flugsnapparna som jag för enkelhetens skull kallar  " Svarti "  ..

Bilden är knyckt från Luontoportti..
För två år sedan ..tror jag det  var...hittade jag en mycket medtagen svartihona som jag tog hand om ( mot alla råd och regler ) och letade mat åt med " tippan " i handen....
Det fanns dåligt med fritt krälande/flygande/hoppande mat, så jag lämnade inte många stenar ovända och ...hon åt allt jag bjöd på...

Hon bodde inne i en låda med en " nätstrut " över....och ...då solen nästa dag tittade fram verkade hon redan såpass återhämtad att jag släppte ut henne...

Nätstruten hade jag just gjort för att ha på väggen med mossa och blommor i  - så den låg framme och var ett bra lock till lådan...
Innehållet i den varierar

Några ungar blev det säkert inte för hennes del, men jag TROR att hon höll sig här....ända till flyttningen...
Hennes stjärt var lite skadad och till den totala ruggningen i juli-augusti var hon rätt kännspak...

Nu är det dags att dra halaren på....och " försöka " få ihop de stora lövhögarna och kuska dem till megakippen....

RIKTIGT renkrattat blir det inte, för under löven och annat finns det MAT och den vill jag ju inte beröva mina bevingade vänner....


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar