tisdag 26 april 2016

Har suttit och lekt i dag...

Nå, lekt eller ...experimenterat....

Mylla i en gammal grynostask, gropar i myllan, lite vatten med spryflaskan, kattsand i groparna, lite dusch med flaskan, pekfingerpill i kattsanden för att få den att " lera till "  myllan ...för att se om resultatet blir VATTENTÄTT....
Mylla, kattsand och vatten...

Kattsanden är en slags bentonit...Ypperlig till det den är gjord....Dammar inte, inget luktar .. och den  bildar fiiina klumpar...12 kg kostade ca 20€ ....

Men, jag antar att jag måste gå ut efter ÄKTA dammbottensubstans för att få experimentet mer realistiskt....

Ja, det är mitt evighetsprojekt som ligger som ett dåligt samvete bakom örat och viskar :

" Du måste PRÖVA, annars funderar du baaara på OM det går eller inte...."

Vattnet i grynostdammsystemet är grumligt, men det VERKAR som om bentonitleran skulle - om nu inte bli helt " tät" , så i alla fall rätt ogenomsläpplig...
* går ut och tar in mera försöksmaterial *

Leran från dammen har ...efter någon minuts testkörning ...bättre " effekt " ...och lockar till
 " plantering av provområdet " - i kopparbunken....

KOPPARbunke, lera, kattsand och H2O

Kanske borde skaffa lite ferrosulfat  för att få det klart..
Behövs inte mer än .. en nanopartikel till testet ....:)

Eller så ...skulle jag börja med vuxenjobb här ....???

Kasta kläder i tvättmaskinen ....bädda sängen....dammsuga....Kanske gå en sväng till apoteket...( Det sistnämnda kräver en koll av regnradaren...)

HAR som sagt diskuterat äkta granulerad bentonit med importören....MEN ....det är
billigare att experimentera med kattsanden som ...jag bl.a använt i finglas som värmeutjämnande botten för värmeljus....på verandan till julen....

Ja, nu ska jag hastigt växa upp  och lämna  " uppfinnarjocke- experimentmatte"-sysslorna för betydligt tristare hushållssådana....

Bläääh...;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar