onsdag 6 april 2016

Totaaalkaos...igen...

Hade ju TÄNKT att jag inte skulle så något inne i år....EVENTUELLT köpa några tomatplantor ( En småkusin skickade en länk till Kalles Trädgård och där skulle finnas småplantor till mycket facila priser....)
Bankkontot kollades men vissa små kommande utgifter gjorde att beställningen sköts upp..

Och så gick det så att jag googlade " beskärning av passionsblomma"...

Mina FYRA exemplar  - av frukter som köptes enkom för denna sådd  - är inne på tredje året och har varit inne i köket första vintern och nu denna "  ynkliga vinter " i kamarn.... Uppe i taket har det slingrat både gamla och nya stammar, men idag tog jag Onnas kloklippare och knipsade ner alla fyra...

Flyttade för fotografering...

KUNDE inte förmå mig att ta så radikalt mycket som rådgivarna rekommenderade....
Att lämna bara futtiga 20 cm skulle ha inneburit att klippa nedanom nya friska fina skott, så det kvarlämnade mäter i detta nu mellan 70 cm och en knapp meter....

Det stod att man kan plantera det bortklippta som sticklingar ( sic ) så jag har nu " offrat " några av de burkarna som jag skulle ha till ...tomatfröna....
Klippt ....skurit....avbladat...tryckt in i hål i myllan...stuckit ner i vattenflaskor....
Använt perlit...kolbitar och avskrapad videbark....M.a.o gjort ALLT jag kunnat för att lyckas med klippt och klipprester....( Inga Ave Maria eller Halleluja ändå...)

Västfönstrets nya växtlighet

Moderplantorna i de emaljerade ämbarna ska omplanteras efter ett tag - då de repat sig efter nedkapningen....

Ja, och en sådan här verksamhet försiggår ju inte obemärkt...ALLT inverkar på ...allt....

Jag hade redan tidigare ordnat fram disk på bordet för att sköta veckodisken, då det REGNADE och väderrapporterna lovade mera regn...

Nu skiner solen, så vem vet vad som egentligen blir gjort....Om något alls...

Det är för tidigt att ...i detta kaos ...börja med fönsterutplockning....
Också för tidigt att dra ner vintertäcket som hängt framför den andra ingången till vardagsrummet...

Kanske skulle göra slag i ärendet SOPTRANSPORT...
Tänkte redan på måndagen att jag skulle ringa, men man måste  passa in det med eventuellt kassaklirr också....

Nu har jag ringt, tryckt " 2 " två gånger och lyssnar till...pianomusik...Har blivit upplyst om att Rouskis bytt namn till det väääldigt smidiga  " Sydvästra Finlands avfallsservice "( vilket jag ju visste ) ...och att det är KÖ....nu.....kommer jag fram....

Service på svenska och av en som tydligen har svenska som modersmål....Inte dock en som har hand om just " Noutopalvelu " så hon skulle diskutera med den som basar för den, återkomma till mig med datum....

INOM april ...absolut...så skulle jag INTE fira födelsedag varje år plockande sopor i regn eller sol :)

Så , medan jag väntar på påringning från 9.50 ...kan jag antingen reducera inneröran eller..
...." rådda " lite till ....
Om jag diskar en kastrull kan jag koka tomatsoppa ...
Sagt och gjort :)

Gick ut för att fota lite...

Släpade min 10 m x 10 m presenning till Väståkern igår ...Hela stora schabraket har legat hopvikt / löst knutet med band runt varje påbörjad meter...och forslades som en smått motsträvig anakonda mellan buskar och träd..


Vägen som skulle tillryggaläggas gjorde ju att jag idag är rejält sjuk i axlarna och..tror faktiskt att andra regioner också " fått stryk "...
MEN , det är en världslig sak....och går om i tvätten...
Den breddes sedan ut för att bli " bussigt påregnad " vilket behövs - eftersom den täckt hästspillningen som kom i fjol våras...i mars...på lastbilsflak....

Nu har högen minskats så bara en liten pressu behövs för att all skön näring inte ska sköljas bort i regn...

Skulle ha fört bort " anakondan "  redan tidigare, men den har varit fastfrusen och kunde ha rivits sönder om man försökt....

Den ska fungera som dammduk ...i brist på " äkta " sådan...Som jag sagt / berättat såå många gånger tidigare...

Eftersom dammen inte är ämnad för min egen stora glädje, utan för mina reptilvänner, så är det inte nån större skillnad om det lyser lite GRÖNT där växtligheten inte genast täcker presenningen...
Det BLIR nog bra ännu :)
TROR att svart duk skulle synas ÄNNU mer....

Det ligger flere  små " lappar "  nu som ogräsbekämpning  i mitt heliga PANTANAL  ....och så stor som hela den blivande våtmarken blir, kommer också den stora 60€ dyra pressun att behöva skarvning.


Dammen börjar vid rosenporten och fortsätter ....

DEN biten behöver jag sedan HJÄLP med ....

TROR mig minnas att hela längden på " systemet " är ca 15 m och därtill kommer " Bäcken "  som är ca 12 m....

Bäckfåran - den lövbemängda rännan  på bilden nedan t.h  - måste restaureras och nu med en större mängd betong än den  jag hade i min HYPERTUFA....
Annars håller bäcken inte det vatten som är meningen ....
En PUMP ska skaffas ...riktigt en eldriven ...OM jag nu inte låter installera den manuella som togs bort vid ...den förra basturenoveringen....

Ja....få se nu hur allt framskrider...Jag fick i alla fall mer energi nu då jag vet att soptransportfrågan kommer igång :)
Bäckbörjan uppe i backen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar