söndag 10 april 2016

Storröjning och massvis med...nostalgi...

Sitter på min trappa med radion ställd tvärsöver den provisoriska blomlådan ..och lyssnar på melodier som Morsan bandat in.

..Om man betänker att hon varit död i snart nitton år - och definitivt inte bandade något under sina allra sista år....så sitter ordet nostalgi bra....

BANDADE ja...på LH 60 kassett... ( Vilken tur att jag har en fungerande radio med fungerande kassettspelare !!!  Det ger stor tillfredsställelse att INTE höra till slit&slänggänget !!!  )

Fibichs poem / Natthamn / La Paloma / Ave Maria ( med Robertino Loreti !!! ) och sju andra ...
Perfekt ljud TROTS att kassetten legat i garaget sedan jag flyttade hit för snart åtta år sedan....

https://m.youtube.com/watch?v=YeNUV9_sCrM

ORSAKEN till storröjningen i garaget var inte den stundande skrotavhämtningen, utan det faktum att vädret är vidunderligt fint och jag ville ha ut trädgårdsstolarna !!!

Först ut med de transportpallar som legat under den ankommande veden på vintern...Sen ut med den ved jag kastade in i garaget där inga snöras från taket täpper till  passagen framför dörrarna - som är fallet framför vedboden...
Veden kärrades till bastun - som ska eldas IDAG....

Därpå fick jag stora bÄrsÅbordet utvinglat, och underredet till en bordsskiva ( som kräver nån form av ...stödbehandling :) )

Plus några andra grejer, bl.a CYKELN...

Sitter " inne " i blivande växthuset :)
Onna stack sin vackra plymsvans NÄSTAN mellan benen vid åsynen av denna förhatliga tingest, som tvingar henne att " vakta huset " då matte pedar till byn...men matte bedyrade att det är söndag och butiken STÄNGD....

Jag flyttade ut hennes.... hmm.. EN av hennes stora dynor idag...och nu har hon legat så länge på den att hon sökte sig i skuggan...

Citronfjärilar och nässelfjärilar, fågelkonsert och....radion..förhoppningsvis inte störande högljudd...

SOMMARfeelis....

På kassettens B-sida ska det komma " Intervju på Akademen " med undertecknad !!!

NÄR en sådan är gjord vet jag avgjort inte...Har inte mig veterligen varit på Akademen sedan...sextiotalet ..EV sjuttio....

Nå, nu har jag lyssnat på en lite raspig inspelning/intervju....Offret :  en UNG trebarnsmamma ...med det fjärde JUST på kommande....MÖDRALÖN var ämnet som diskuterades....
Året var 1977 och ...Akademen kom senare på kassetten..KÖREN alltså....

Allt har sin förklaring :)

Ja oj du milde....

Men jag hackade inte eller stammade, sade inte " Dedär / jag menar / liksom.. eller andra utfyllnadsord som nuförtiden är så irriterande att höra på....

TROR att jag i denna eller nån annan intervju sagt " SKU BORDA ", något som lillsyrran stööönade vilt över...

Så...aldrig mer den sortens " lapsusar " över mina läppar....

Nu ska jag föra in radion och den dyrbara kassetten och njuta en stund av bara fågelkvitter...söndersprängt av mopedknatter och nån traktor i arbete....

...och av alla upptittande blomnosar :)


Fast ...en stund får Akademiska sångkören sjunga " Ack hur hääärligt hääärligt majsol ler " ....i april :)

Sen blir det bastueldning....uti våååårsooolens glans ....

Och efter bastu och mat och kaffe och lite vila....en rolig hundlänk med två av granngrannens barn som fick " hålla " Onna turvis....Den mindre skulle väl ha plockat alla nejdens tussilago om jag inte hejdat lite....
" De där är kanske tant Gittas ...."
" Kanske nån annan vill plocka "

Lite vita lögner, men...jag ville hem och in och ligga en stund på soffan....innan jag ska ut och plocka ihop det utburna....

Sköönt i solen...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar