tisdag 19 april 2016

Äntligen lite omväxling...

Vädret mulet...uppehåll...halaren på...och DAMMJOBB !!!

Har rensat växtlighet längs dammbotten och -väggarna

Pantanal- inloppet ;)
från bäckutloppet till första dammen under blå New Dawn- rosenporten * vidare in i kanalen / slussen och fram till stora dammen....Fotar i morgon ....
* Jag VILL kalla portalen PORT...Kanske t.o.m portvalv, för vattnet ska flyta genom/under detta pallsystem ....

Tre meter putsat....

DÄR tröt orken ....Tungt att gå i styv djup lera som sög tag i stövlarna...Hade grepen som stöd  -  " krycka " är lite radikalt, men inte helt fel....Det var I GÅR tre år sedan jag fick min nya höftled..

På bilden nedan t.h ses SLUSSEN, den gula " lappen " vid den andra pressu/ogräskåldolmen....
Jobbigt men ..roooligt....

Nå ...ska man vila så måste man ha nån lättare sysselsättning under tiden ...och eftersom årstiden bestämt att blomböcker sållas och lärdom insups ur dem...så måste den lärdomen utnyttjas...

Den allra nyaste " Kukoistava kotipuutarha " (  Den blomstrande hemträdgården ) är en källa till glädje med sina aktuella idéer och MODERNA material...

Fullt så här systematisk blir inte min...

Så i  - eller ur -  den fick jag  redan i fjol - gnistan att lägga på ytterligare ett kol ( !!! ) i fråga om dammbygget....

Lösningen till bottenmaterial ...heter INTE dammplast utan BENTONITMATTA....

Den finns att köpa i NetRauta och är inte ens sååå oöverkomlig i pris...119€ för knappa ...sex m2 ...så det blir 2 st...

Namnet Bentonit får min livliga fantasi att spåra ur lite och ...gå i riktning mot Stålmannen...Fast det var...kryptonit ...fniss...och den försvagade honom....Inget att ha liksom :)

Jo, jag ÄR trött och då blir jag slööö...

Gott och väl : då jag kollat att mattan finns i butikslager, ringde jag till firman som " vet allt om materialet " ...för att vara säker på att jag klarar av att hantera det på rätt sätt...

Googlade en god stund först och hittade allt möjligt " spännande " på deras listor  innan jag kom rätt..
Fick tag på telefonnumret på kontaktsidan ... och hade snart en trevlig pratstund med produktchefen ....

Var visserligen först mest intresserad av granulatet de hade i 25 kg säckar, för det hade varit LÄTTARE att bära, men det lämpade sig inte till mitt projekt....

Så det ska bli två st rullar á 40 kg var....1,5 m X 5 m..

Kanske går drygt 2 rullar redan här ???

Det går att skära till lämplig storlek, " men kniven blir fort slö " sade den trevliga unge mannen - antagligen  i ålder med mina barn :)

Lite skrämselhicka fick jag då han rekommenderade ca 1/2 m " maa-aines " PÅ mattan...

Ska det bli att gräva ännu djupare ????

Tydligen ....Men...det behövs lerhaltig mulljord på dammkanterna också...och då får jag den absolut nödvändiga rotmattan täckt ...

Bara att leva på choko och glass så orkar man nog gräva....

ALTERNATIVT, skippa bentoniten ännu i år och lägga i  presenningen som nu täcker 10 x 10 m av Väståkern....och använda ventonitpengarna till ...jordfräshyra...och mylla....

Och sålunda ...slippa käka glass och choko :)

Svårt att välja favorit....

Hur gott det än är....

Nä, fortsätter fundera i morgon...nu är det NATT....

Och ny dag med Kimitoresa och regn...och äntligen ..lite foton....

Hållin ti godo :)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar