lördag 16 april 2016

Förberedelser...i god tid...

Som sagt har det sina sidor att bo som jag och Onna....
Inget går som ...i stan eller i ett modernt hus på landet....

Igår var det naturligtvis bastu ...och för ovanlighetens skull hade jag både badlakan OCH badkappa på då jag/vi kom upp i snålblåsten....



Inte hade jag TÄNKT elda mera inne...men Plåtis laddades nog med några rediga klabbar för att man inte skulle förfrysa sig efter den varma sitsen....

Senare - vid sjutiden på kvällen - förde jag ner ALLA mina kläder inklusive skodon för att hindra stuglukt i dem....Dvs direkt från kläd-/byk-/tvättlinan ....

Det var ännu varmt och behagligt och fanns  t.o.m några glödande kol i askan...

Skurade den ursprungliga träpallen som jag haft "  till låns " då jag målat och tagit ner för att slippa snickra ÄNNU en ny....Den hade några små stänk av vit latexfärg på sitsen och sidorna, men blev helt snygg efter rotborstbehandlingen och hett vatten...Och JO, jag sköljde med kallt för att träfibrerna skulle dra ihop sig :)
Två stora blomkrukor har stått på den på verandan...Den ena försedd med en plastlapp där det står " Ev. Anemoner "  - den andra KAN innehålla bara gödslad mylla " att ha " vid lämpligt tillfälle...Minns inte ....:)


På väg upp till huset gick jag en sväng genom min TRÄDGÅRD, den delen av trädgården som döptes av ett barnbarn då hon gick under de små inflyttade körsbärsträden....
Kollade knoppsituationen och såg att det nog BLIR, men inte så många som det kunde vara...
Men, man får vara glad över allt som kommit GRATIS, genom enbart hårt jobb...Åtminstone JAG uppskattar det som uppkommit genom eget slit mycket högre än köpta prylar....

Onna hade redan bänkat sin lilla ända mellan vår  " potager " ( jordgubbsland i oregelbunden solfjäderform - uppblandat med " barnkammarbarn" = fröplantor av olika slag som såtts för utplantering annanstans ) och den lilla branten där jag första året planterade mina medflyttade vita digitalisar och en pytteliten backtimjantorva.....
NU växer det mest backtimjam, orientalisk vallmo, blåbollar, nån blågull + tulpaner och solhatt....
Och OGRÄS, som jag inte kunde låta bli att börja rensa ...eftersom VÄRMEN tydligen rymt från bastun och...vinden hade gått hem till kvällen...

Händerna VAR rena OCH insmorda med handcreme...MYCKET ovanligt !!!!

Hittade bland ogrästuvorna ett stort sorkhål som jag plomberade med flere små och en större sten...Då ser jag i alla fall om gången har invånare....
Så djurvän jag är så ogillar jag sådana som saboterar min trädgård....ETT undantag finns...Skulle jag bara ha MULLVADAR så skulle de få finnas och värnas om ...

Det blev som så ofta en tidig natt...

Jag har en solcellslysmojäng mellan fönstret i öster och soffryggen - och den tänds ganska prick 21... Då " vet jag " att det börjar bli dags att avsluta det jag har på G....
Lite avdammad blev den...nyss :)

Några andra lampor har jag inte tända den här tiden på året, om inga precisionsjobb kräver fler lumen än vad fönstren släpper in...

Plockade ändå fram körkortet och nycklar till ytterdörren, för jag tänkte faktiskt låsa huset vid avfärden....

Avfärd = i vårt fall en fotavandring på en dryg kilometer med pick och pack....
KUNDE ju köra en sväng hemom då vi fått bilen i vår ömma vård, men ...onödigt körande då Onna ändå behöver en liten runda innan vi bänkar oss i varsitt säte....

Just det...bilselen.....Antingen hängande på en knagg på verandan...eller i strandkassen i vindstrappskrubben...eller på en spik på öppna vinden....Jepp :)

Kunde inte störa hund som sov ...

Selen är nog sååå sällan använd...NÅN gång då vi hade egen bil och åkte till hufvudstaden eller annars löpte risk att bli haffade av myndigheterna ....Onna har alltid suttit framme och då utgör hon ingen " elefanttung projektil " i baksätet, utan slungas vid häftig inbromsning ner under handskfacket - där jag brukar ha något mjukt....

Som sagt en eller två gånger i året får man njuta av denna sällsynta " karamell " ...så man kan ju vara extra laglydig...
Nu ska jag njuta en stund av friden och fågelsången innan jag rustar huset för den uuuurlånga * ) habitanttorkan, drar ut stöpslar, gömmer datorer/ plattor, klär på mig och
gör något åt gårdagssiken....

I kylskåpet finns sedan bara olika sylter och geléer som ingen äter och som gott kunde slängas....

Butikslista ???

Måste visst hoppa in på nätbanken :)

OBS !!! INTE den stora som har anknytningar till sandiga stränder och styrs av gnidiga direktörer....Nej det är denna banks avkomma jag har till MIN :

Året var SKOLSTART...

....och summorna FURSTLIGA ...

Då jag/ vi återkommer blir det baaara för att summera intryck / meddela om överlevnad / byta till gårdskläder och börja släpa mina sopskatter från dolda rum...och täcka allt med presenning...( Som jag nyligen upptäckt : skrivs med ETT enda snålt S.... Ingen har påpekat att jag gjort sådana kardinalfel ...Suck !!! Men ..i en dagbok gööör det väl inget ???  )

Måndag måtte vara regnfri ....Inget vidare att lasta en bil med byggavfall och gamla rostiga tunnor..... i ösregn...

Det FÅR däremot blåsa friska vindar så...min gårdshalare inte verkar väldigt malplacerad....:)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar