lördag 2 april 2016

Andras bloggar...Bastufrämand...och funderingar...och stor trötthet

Jo, jag läser andras, men " följer " inte fler än ett par ...


En blogg  gillar jag dels  för att skribenten är bekant sedan väldigt många år ...och det har varit ett sant nöje att läsa hennes alster för  SPRÅKET är ypperligt och MOGET för en ung människa....och jag skulle gärna se innehållet inom pärmar....

Klockan var inte mycket över sju i morse då jag redan skrivit " pepp " till bloggerskan , födelsedagsgratulerat en gammal vän ,  varit på tuppen , druckit kaffe och ...påbörjat dagen ute under BOFINKSSÅNG ...första finksången på min gård i år...

HÄRLIGA tider stundar...

Avslutade gårdagen  SENT ...med att inhandla två blombord av blåmålad rotting....på bytesbörsen...
Knyckte bilden, men avgränsade...

Såg direkt potentialen ....Utan bordsskiva blir ena  säkert fint pionstöd...och den andra för  buskclematisen.....Upp och ned ...naturligtvis...så benen blir fina " tinnar " ...


Måste ju få hem dem innan jag kan / behöver tänka om ....
Blir att måla rosenporten i samma färg....eller ...tvärtom....

Nu packar åttans nyheter på, så...skriver senare....

Makaronilåda har jag inte lagat på läääänge...I fjol nån gång, men det blir bra efterbastumat...

Eftersom jag inte kan göra något radikalt på gården och det är för tidigt att elda ännu, så känns matlagning riktigt " rätt" ....

Avbeställde sotningen som skulle gå av stapeln den sjunde april....Den dryga hundralappen  hade rimmat illa med hemförsäkring och andra aktuella räkningar, så jag ser den silverglänsande bilen på gården...kanske i augusti....

Snart tystnar lvpumpen för säsongen och ...innerfönstren skall föras till trappskrubben...som måste tömmas på allt jag proppade in där före påsken....och till ...jul ???

Men den städbiten tas då det regnar....

Idag borde jag sitta i sandgropen och ta upp lite material till såsandblandning ...Gräver man lite djupare kommer förnan fram under sanden och lite blandat med humus och fin sand blir det nog bra fröbädd....

HAR några stackars tomatfrön som måste i mjölkburk per hastigt ...

Annars har jag tänkt gjuta lite betong i mina mjölkburkar i år ...och varva dessa regelbundna
" trampstenar " med platsgjutna oregelbundna ...Dvs gräver platta gropar i gräslindan och häller i betongblandning....

Har också sett några tips i Pinterest som kunde passa, med gamla grå brädstumpar lagda i rutmönster med dekorationsstenar innerst....De små stenarna måste ha lite betong att vila i så man inte i sin städnit sopar bort dem....VET ju hur trimmern spottar grässplitter omkring sig :)
Så har jag gammalt tallrikssplitter till mosaik, men...tiden räcker inte till allt....

Nu är grytvattnet redan hett och jag har ordnat tvålar / schampo / nya tvättsvampar i en grön textilkorg med en 3:a på fronten....upphängd så inga svansisar/ läses:  möss...kan nå dem...
De övriga " korgarna " är nr 1 och 2...

Bastugästerna kom ...tvättade sig och åkte...och hade lagt in en stor klabb för värdinna + vovve som nu tre timmar senare börjar vara klara med torkning av cockerpäls...tvätt av begagnade torktyg som lämnats i bastun eftersom matte inte har bläckfisktentakler...
Stå !! sade matte till nytvättad hund


En tvättad hund gillar att rulla sig UTE på väg in och det behövs kort koppel och tordönsstämma för att avvärja lerrullning....



...som sedan fick torka sig själv 

Allt lyckligt och väl...

Onnas päls är nu vit och fluffig, faktiskt såå vit att man nästan blev bländad i solen nyss då vi var av och an ute och hängde upp en del av de  fuktiga tyg/plädar/lakan som hon torkats med....En liten repdragarstund fick hon också ...för allt nesligt obehag som hon utsatts för...Matte är noggrann de tre /fyra gånger per år som hon tvättar hund.....

Nu vilas det igen -  sedan ska jag gå ner och ta upp mina brillor, som jag lämnade på saltämbaret....( Specialsalt för fotbad )

De surrogatbrillor jag har på näsan har bara en skalm och det är mindre bekvämt....

Puuuh....Bra att det ska regna i morgon...Känner att det behövs en lat dag igen....


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar