måndag 4 april 2016

Rensningsmasochism i bärbuskar....

I fjol blev bärbuskarna skändligen oskötta, men idag drog det vackra vädret mig dit med sekatören i näven....
Det fanns gott om torra tistelstånd där och hur jag nu betedde mig för att få en massa taggiga blad innanför kläderna...vete tranorna som skriade uppmuntran von oben....

Tre eller fyra buskar av ett drygt dussin blev  " för-klippta " - dvs man måste klippa lägre ner ...med en krafttång som jag varken vet var jag lagt ...eller ids söka...Den behöver vässas och inställas för att klippa ordentligt....
Kanske i morgon - om det regnar ....

Redan innan bylänken på tidig förmiddag klippte jag perenner - och det fortsatte jag med efter hemkomsten....

De nya blå blomborden bearbetades med en blåskaftad skruvmejsel så bordsytan kom bort - långa skruvar skruvades in som fukthindrande ben och hela härligheten " planterades " upp och ner  i trädgården...alldeles som planerat...


Här kommer en vit buskclematis...
Lövräfsan gick het den med...och det är alltid lika spännande att se hur länge skaftet på den ska hålla....Det är en metallräfsa med originalskaft - modell gammal, men fullt funktionsduglig...
Gammal och rostig och still going strong...
En betydligt nyare ...med bara TVÅ pinnar....är väldigt behändig i alla lövtäckta rabatter...Sådärsom två förlängda " pill-fingrar " som ömt och försiktigt drar bort vintertäcket från uppkomna bladstrutar...
Naturligtvis har räfsstackaren fått sig en del klander och stränga uttalanden " om utbyte till en hel " ...av utomstående, men jag har förklarat att den i vissa situationer funkar bättre än en bred....
En praktisk sak...
Prima pillgörekrafsare :)

Det verkar banne mig som om nån illvillig individ varje natt kom och fyllde på lövförrådet, för hur jag än krattar högar och skottar bort... finns det alltid mer...

Allt ligger som jag lämnat det före pausen 

Ett projekt som jag inte fått färdigt är den nya fågelfröautomaten...Den skiva jag köpte är fortfarande osågad, men häromdagen kom jag på att den kunde bli bottenplatta till pumphustaket....heeelt osågad....Fågelmatningen ska ju just upphöra för säsongen...

Men före det projektet kan komma igång, måste ladugårdens sydvägg kalkas....Det är nämligen där pumphuset kommer....
Dvs det blir  två ytterväggar runt och snedtak över vattencisternen dit brunnsvattnet ska pumpas ...för att med självtryck rinna till den smala bäckfåran....som mynnar ut i Pantanal...som jag kallar mitt ännu ofullbordade dammsystem / våtmarken....

Men det blir ..sen nångång...


Nu ska jag bli samhällsaktiv och se på MOT ...och gruffa över politiska beslut....
Slut för idag :)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar