söndag 17 april 2016

Resan var rest och regnet " ripplar" ...

Inte ofta jag är lika PÅTAGLIGT efterklok som idag...

KUNDE gott ha plockat med mig en kasse ved á 4€ för eget bruk  i går då jag tog TVÅ åt kompisen vars bil jag lånat...

Körde ändå  hem alla mina prylar innan Onna och jag återbördade åkdonet...och hade bekvämare än någonsin kunnat bära in mindre björkklabbar ( än de jag har i vedboden ) för säkert fem brasor...
Idag hade det behövts lite tilläggsvärme....

I morse vaknade jag vid halv fem - mitt i en rolig dröm förresten ....Den var tydligt inspirerad av gårdagskvällens naturprogram om " Monsunens länder " och hade kanske uppstått av regnets smatter, för jag " var på stranden med min pappa...

Han hade envisats med att backa ut med den otympliga breda träbåten, varvid monsunens kraftiga vågor  slog in över båtens akter....
Han satt visserligen orubbligt kvar och såg aningen konfunderad ut då vattnet nådde honom till midjan, men hans undran gällde motoraxeln och om den försvunnit i djupet....Jag var mer orolig över den betydligt mindre plåtbåtens öde och hur aktersnurran skulle klara en tromb....."

Kanske hade jag rört mer än vanligt oroligt på mig, för jag hade Onnas mjuka öron på min näsa och vaknade ....

HON ville INTE gå ut och bra var det ju, för en timme senare höll regnet en lugnare stund då vi båda besökte gården...Hon på sina ärenden och jag ...i crocs och lång tröja  - försedd med paraply...
Ännu en dadaistisk illustration...
för att lägga presenningen över hästskiten - som varit avtäckt en tid  för att fåglarna skulle hitta godbitar i den...Det vimlar av tusenfotingar i högen, det såg jag då jag
 " serverade " de äldre bitarna = dvs svängde godisberget med spade....

Rödhaken är en som intresserat rört sig där....

Hade nog så svårt att somna om - för drömmen figurerade ännu så levande innanför ögonlocken och några stillsamma fnissningar fick Onnas svans att ge bifall...Säkert i tron att slömatte ÄNDÅ tänkte börja rusta sig för dagen...

Hon är ändå såå van att matte säger " bara lite till " att hon snart snarkade vilsamt...och den " lilla stunden " blev till tio före åtta....En " snooze " på ca 1,5 timme var inte alls fyskam...

Gick och lade mig 21.30 i går....

Ja, det blir nog bra bara det blir färdigt....
Bäst att sluta sitta stilla nu ...innan ryggen viftar med vita handduken / flaggan ...och gå efter ved....eller kolla väderrapporterna...

OM / utifall det ännu skulle bli sol....


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar