torsdag 14 april 2016

Vilodag i sikte...

Men som alltid...INNAN man kan vila ska det stressas dubbelt....
Kläder tvättas...Bastubad förbereds ...Gäster som tänkt komma och jobba ( !!! ) informeras om frånvaro...

Apropå gäster....
Jag har känt mig synnerligen övervakad där jag krupit omkring i utkanten av alla rabatter...
Inte av satelliter, trots att jag idag faktiskt försökte få kontakt med dem också...Mest för att hitta koordinaterna till mina råstenar, men jag ville inte heller riskera att " fångas på bild " i nån viltkamera ...stående med mobilen i vädret som Frihetsgudinnans fackla....

Råstenskoordinaterna behövdes för att jag skulle kunna klarlägga on en liten hägg och dess lilla avkomma står på min eller grannens sida...
Läget är mycket tight...Avkomman vågar jag utan tvekan sno....Moderplantan lite osäker...

Å andra sidan ligger vägen NÄSTAN över MIN råsten...

Vägflyttning/ häggstöld....Lantmätarbesök kanske skulle klargöra saken, men lite väl dyrt...

Övervakan ...ja, jag hade inte tappat tråden ....

Direkt då jag modosamt stapplat in, druckit en liter friskt vatten och skyfflat in potatismos och lite ugnsstekt sik och ställt mig på utkik på knä...på soffan...KOM DE...

Först spillkråkan...Han hoppade omkring i krolliljerabatten vid lilla bergkonvaljkullen ...inte olikt en flaxig hemul, med ett öga riktat mot mitt fönster...Skygg är han, men har blivit modigare...Den stora näbben mejslade min luckrade mylla och han hittade förhoppningsvis ....liljebaggar...
Spillkråkan i " rampljuset" närmast svenskrönnen

Sen kom rödvingetrasten....

Alldeles som om de bara väntat att jag skulle sluta MITT " födosök" / rensning och lämna resterna åt dem...

De behövde inte göra som koltrasten - vända alla eklöv med ett demonstrativt huvudknyck, som GARANTERAT skulle ge mig första klassens nackspärr....
Löven är till 94,7% borta....Tre högar finns, men inte i rabatterna...

KALLT har det varit i dag, såpass att vinterryshalaren varit mer än på plats.. I lä var det bra, men där fanns inget att göra...om man undantar förstoringen av snokarnas pergolaviloplatser....Tre bräden lades bredvid varandra - som solplatå - just utanför clematismassorna...

Tänk tre bräden till mellan befintliga
Bilden är ett par år gammal och då rymdes både flora och fauna på spaljen.

Clematisen börjar ha stora knoppar och det i sin tur betyder 2-3 veckor till snokpremiär....

VAD jag är glad att katten inte är här och ... lurpassar på MINA djur...Vad hon gör hos nya matte vet jag inte och VILL inte veta heller....


Men ...i morgon är en ny dag och den kommer att vara innehållsrik ...VAD ..i detalj ...får man veta senare .…


Nu är det godnatt....


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar