lördag 7 maj 2016

Lite lugnare inlägg...Kanske inte behöver skrika fullt så mycket ;)

I morse skulle kompisen ta mig med på en tidig morgonrunda med bil....
Jag uppmanades stå kl 8 vid postlåderaden - i god tid innan det började bli varmt/hett.

Då Onna och jag travade iväg till tuppen 07.06.00 kom en sms-signal och bilägaren  ansökte om lite tilläggstid...

Passade mig förträffligt, så jag kunde sitta i allskönsro  och njuta av morgonkonserten i träden runt dasset :)
Årets första näktergal, lövsångare, koltrast, sångtrast, ringduva, bofink, talgmes sjöng nästan som om de velat överrösta varandra i den täta morgondimman....

( Medan jag skriver detta betydligt senare vevar Mårten sin kaffekvarn och en annan
" guldstrupad " individ sjunger MAMMMAAA, nämligen Roberto / Robertino Loreti....Oj vilken röst från det förgångna !!!! )

Onna satt  som om hon väntat att solen skulle tränga genom dimman - en liten lurvig staty med nosen mot öster....
Ibland - om det är sämre väder - ligger hon inne vid mina fötter och blickar utåt ...mot norr...MED ska hon vara....

Nå, jag kom iväg och Dalsbruk besågs ...och jag var OTROGEN ....under vistelsen där...

BRUKAR ju handla i Knallis, men idag var jag nyfiken på sortimentet elsewhere....

Köpte en familjesallat, dvs olika sallatsblad att göra sallad av ...i morgon...Med tomat och mozzarella....
Blir stekta abborrfiléer till och dem har jag faktiskt stekt redan och ätit EN av fyra just precis...
Hade sett reklamen, men aldrig ätit av Fazers rotsaksbröd med rödbetor och morötter, så jag tog hem en påse sådant och det blev perfekt som en antidiskdagsmiddag / snabburgare med en abborrfilé i -  TROTS att jag gillar att duka " riktigt " och ta disken då andan faller på...
Så...det blev bara stekpannedisk idag - hittills - och sådana dagar uppskattas då utejobben går före allt...annat...

Har lagt 2 bitar smör på uppmjukning, för jag har tänkt baka en rabarberpaj av den härliga fina mjälla rabarbern som lockar vid husets sydsida....

Inte ändå av denna bersåsårabarber..*

Glömde visserligen att köpa jäsmedel TROTS att det stod  bakpulver på inköpslistan...
Det hade tagit slut i nån idiotisk städiver, så ...kanske får baka bulla med rabarber istället ???
Såg att det finns lite mörknad-i-kanterna-jäst efter mjödbryggandet....i kylskåpet....

Nån OHRAKAS fick jag inte " i stora världen " heller, så det blev ett bojkottmajsmjölspaket....

Skulle helst köpa inhemskt då jag handlar....
Ännu oinbakat i hypertufa/betong


I går då jag pysslade med förstoringen av ett av " länderna " hördes röster uppifrån lilltorpet ...och mycket riktigt, där tassade både folk och fä omkring...
Den blågalnas pionskydd...

Fä'et = i detta fall en lurvig lite lagottoliknande hund - hade just spanat in en artfrände innanför vår trygga gärsgård och kom glatt skuttande över potisåkern och över vägen...

Trots att han ställde sig mot gärsgårn och hade bara några meter till Onna, hade hon bara ETT i tankarna ....Ett gammalt halvmumifierat tuggben från i fjol.....

Hon HÖRDE att jag lockade på henne, men viftade lågt med svansen som om hon velat säga " Sorry Matte, men jag kan inte omplacera mitt ben JUST nu "

Pojkvovven var lika döv för sin Emäntä's / Mammas lockrop.....
Jag brydde mig inte om att ingripa, men...hundar ska vara kopplade....( Borde gälla katter också så här års, men det problemet kan vara mer svårlöst än balkongrökandet i höghus...)

Då " vadhannuhette " återbördats till ägaren kom Onna till mig för att visa dyrgripen - som hon grävt upp under en halmbal och replanterade i potatislandet...
Bra att hon inte åt det...ännu...

Sen gick vi in för dagen....
Bekvämt ska det vara :)

Hömmm, jo - men lite senare hade spaden igen fastnat i mina händer....då det skymde...

Borde man ha förmyndare eller...inkastare ????
Nå, det är sommar bara en gång i året....



* Ingen felskrivning :) Rabarbern växer i en SÅ i bersån ....Så det så....



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar