söndag 15 maj 2016

Från en ytterlighet till en annan ....

Regn och fulla tunnor kräver tömning ...antingen i regn eller under luckor i molnen...
Två ämbar i taget på skottkärran...Härligt mjukt bastuvatten..

Vattentransport under fönstret
( Fotot taget genom köksfönstret...Ett visst trimmarbehov kan uppdagas, men man måste invänta gullvivornas avsked / frösättning först...)

Gullvivor - jo...finns....
Efter 10 fyllda/tömda ämbaren blir ryggen lite seg...

Kommer i stället in och tömmer ett skåp för att inventera innehållet...

Se - där finns sådant som bort vara framme under julen och som legat ovanpå kläder jag inte ens vetat att fanns....
Mångt blev proppat i kassen för mattväft, endel lite skåpunket slängdes i tvättmaskinen ...eller bredvid ( var det nu råkade landa....)

Symaskinen har stått framme sedan i förrgår då jag äntligen klippte bort en del av byxbenen och inre bensömmarna ända upp till knähöjd för att få lite bättre passform på dem då de syddes ihop igen...
Det ska bli några extra överdrag av antik chenille ... till cockmockdynorna också, så ingen idé att skuffa in symaskinen i skåpet förrän de är sömmade....

Nu är skåpinnehållet så till ytterlighet systematiskt ordnat  att jag inte riktigt känner igen det...Fick t.o.m en gammal fryslåda av äkta metallgaller installerad allra högst för sådant som nångång ska strykas...

Lite "diverse" ligger ännu på systolen, så idag får maskinen vila...

Mellan regnskurarna har vi varit ute  - naturligtvis - Onna och jag...
Mattes högar är sköööna !!!

Vi kom faktiskt just in lite före nio, för jag tog mig an hallonsnåren och deras uppbindning...
Egen stil blev det på systemet, för några golgatakors med metallband tänker jag inte offra på bären....
Stolpar måste jag också byta ut och fick dem bekvämt sågade med gersågen som flyttat ut i Snickis...Släggan är supertung och livsfarlig om man bommar stolpen...
Men ...två stycken slogs in och repet fick en fin sträckning

Huvudsaken är att nässlorna äts upp snart som soppa eller stuvning... och gräset rivs upp och läggs som gödning mellan raderna....

Medan jag drog linor och trasslade på, landade en gök i en närbelägen björk och jag kunde inte låta bli att kocka åt den, något som retade den till hysteri....vilket var min avsikt...

Den väste/ fräste / skällde / kluckade och frasade med vingarna vid överflygningarna så att t.o.m Onna började följa fågeln med blicken...

En hel svans av uppretade småfåglar fick göken efter sig också...och vi höll på LÄNGE....

Vi vann och friden sänkte sig....

" De säger " att det är eurovisionsfinal idag...Klockan är nu 22.31 och mina käkar håller på att vridas ur led så som jag gäspar...

Tyvärr har jag inte lika ledade käkar som snoken med forellbiten 

Nattugglor går miste om många sköna morgonstunder i naturen - då den förlorade sömnen ska tas igen...

Ingen skillnad om det regnar eller skiner....Sommarmorgnar ska man ladda de mentala batterierna här i huset....

Nu god natt :)

( Om texten verkar virrigare än vanligt så ÄR det...Fortsatte idag söndag - så idag var till en del ...igår ...:) )


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar