torsdag 19 maj 2016

Morgonnyheter .....och tankar runt dem...

Torpmor fick i arla morgonstund anledning att tänja smilbandet ...och lite senare skaka mycket förbryllat på de nattplattade hårtestarna....

Heta-Leena ( nyhetsankaret för morgonen ) förde lyssnarna in på Windows kontra Android...och det framgick i intervjun att fönstercirkusen börjar vara historia...En " nokián " medgav sådär smått att Nokia begått ett misstag att använda enbart Windows som operativsystem ...

Det misstaget gick jag själv inte på då jag för flere år sedan övergick till inhemska Linux i min laptop - innan jag vågade ta klivet till plattan med android -" motor"....
Vet att jag för ett bra tag sedan undrade vad Windows har som jag skulle behöva...Nu vet jag = behöver " nada " ....

Androidens lov sjöngs nu  i tv och jag stämde helhjärtat in i kören....
Känner mig avgjort inte som någon bakåtsträvare...trots att jag är ... året-om utedassare :)
DET i sin tur är miljövänligt, förutsatt att man inte tömmer tuppen i fria naturen...
Undrar vem som övervakar sådant ??? Nytt yrke ??? Strandfastighetsdasskontrollör ????

Det som fick de raka lockarna att dansa var diamanthandeln...45 miljoner euro för en liten STEN !!!
Är det klokt ????? En ring med en sten ..som man kan bli rånad för eller förlägga / tappa ...

VAR / NÄR använder man ens en sån ??? Ska man ÄGA sådant som måste förvaras i ett bankfack ????

Börjar inte ta den etiska aspekten här - med bloddiamanter/ slaveri etc....

Ringen på boken på bilden är till salu - avdelning " militaria " .


Dagen fick en bra start ....Alltid givande att se att man valt rätt ...igen :)

Vädret är lite småmurrigt, så jag måste inte störta ut och fortsätta med gårdagsprojektet ....

FAST - nu slog det mig att jag har folk på kommande idag OCKSÅ ...så det blir att bädda sängen i alla fall och gå ut och avtäcka allt som fick fiber eller plädar över sig...

8.28 kommer solen i en molnlucka -  som för att uppmuntra och sporra...

Det ÄR dessutom kallt att sitta klädd i badkappa och EN* socka, för nån eldning har det inte varit sedan värmepumpen  stängdes av för sommarhalvåret....
En brasa har jag haft så sent som 26 april....

* Onna hade en socka med sig som muta då jag ännu hade smörgås kvar vid sjutiden...


Jepp, fortsätter senare för ...man vet ju inte med främmande människor som säger att de kommer " antingen på förmiddagen ...eller på eftermiddagen " ...En lite vagt uttryckt tidsreferens som jag aldrig använder själv....Lite som " efter lunchen "  ( 11-15 ??? )

Att tiden går är förresten något man väl vänjer sig så gradvis vid att ett " gammalt " foto..från september 2008 får mig att rycka till ...

Här bredvid garaget 2008...
På ÅTTA år har min lilla följeslagarinnas ÖRON blivit alldeles grå....
På bilden t.v ligger hon på sin favoritplats - sandHÖGEN bredvid garaget...Nu är högen nästan helt förbrukad och har blivit en GROP...
Sötaste sömnen 2016

Nu ut - med min androidplatta - och fota fiberspöken :)

Mykimyki seenare.
 11.30 hade ingen kommit eller ringt, så jag lagade mat och ...startade trimmern och körde en timme...

Det blev en helt ny gård...Planteringarna framträder och diken syns....
Också några i fjol ( eller året innan ) planterade stackare som inte orkade med kylan 2015 har kommit igång fint....

Och, jag hade knappt pustat en stund - sittande på två lecablock staplade på varandra - putsat av fleecebyxorna ( som jag med gott samvete kan använda/tvätta eftersom mitt avfallsvatten sköter sig själv i de tre brunnarna....  och kommer inte ut i havet med reningsverksvatten...)- så kom en bil  brummandes längs privatvägen !!! och mina plantor fick nya ägare...

Humlen hade jag grävt upp innan  jag åt min lunch, så bara prydnadshallonen återstod att ta vara på...Det tog en liten pratstund :)

Nu har jag ett otal antal = massvis !!!  gropar i marken

Bara början...Mer gropar runt bÄrsÅn ..
  + ett kaffepaket för " besväret " ...SADE nog i radion att man får gräva själv om man vill ha plantor, men....stå nu sen och se på när andra jobbar, nej ...det är inget för mig..

Ska fortsätta gräva upp dessa bra-för-kamouflage-prydnadssaker som delar åsikterna ...som så mycket annat...
Men nu var det så här ....
Klockan är halv fem a.m

Tack för sällskapet ..Nu ska jag ut igen för det finns en miljon saker att göra och jag kanske får sällskap om en stund igen :)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar