torsdag 5 maj 2016

Torsdagshelg...vad den nu heter.....Skärtorsdag..

Har varit uppstigen sedan ....ganska tidigt - nå, 6.07 börjar närma sig normal sommartid...

På grund av helgen får man inga nyheter i tvn förrän 8 så det gällde att fylla ut väntetiden med små " allehandan " ...

Morgonkaffe - naturligtvis...Med igår bakat råg/veteknäcke med ...nykål på...

Diskvatten i vattenkokaren...tre omgångar...
Disksortering...
Ut...på tuppen...
Avtäckning av kvällstäckta växter...Varvid konstaterades att en robotklippare med urskiljningsförmåga vore sååå välkommen, för JUST NU skulle gräset inte behöva bli högre...Det är bara det lilla kruxet att en sådan mojäng inte finns som skulle klara terrängen här...

Blåregnets blad börjar anta sin riktiga form ....Skulle man bara kunna säga detsamma om planerna på sagda plantas slutgiltiga placering...

Den ska stå VARMT och ljust / soligt....

VÄGGEN vid tunnan ...skulle vara perfekt om inte tunnan stod där, och det måste den eftersom rännan mynnar ut där...

Just nu står krukan med " regnet " vid lilla köksträdgårdsstaketet - gjort av hittills fem  halverade lastpallar, varav EN ännu omålad/rödmyllad....( Kommer snart ett par " element "  till och rödmyllefärg står på önskelistan....Kostar ca 27€ ...eller fyra burkar B&J ...hur man nu vill räkna....)

Annars bästa platsen, men syns inte från fönstret


Medan jag stod och beundrade blåregnets blad " överfölls jag av något som fick mig att tänka på Nato- övningarna och förlupna plan "....

Men se...det var bara en SKRAKE som helt mot MINA planer utsett min skorsten till boplats....eller åtminstone kollade situationen..

Djurvän som jag är ropade jag kontraorder och - i motsats till andra som delgetts mina önskningar - LYDDE han dessa högt uppsvingade rop....
Kan just tänka mig hans makas uppbragthet då han återkommer med beskedet :

" Älskling, den där fina skorstenen, med snurran.....du vet ...Den var tyvärr ....upptagen..."

Hennes svar ???

" Älska mig hit och älska mig dit - vi får väl ta nån jäkla billighetsbostad då, utan snurra ..Om du tänker vara karl för din tofs så ...söker du hastigt....."

Boken fick jag då jag var 8
(Bilden fotad direkt ur " Fåglar i färg " 1956....)

Eller så blir det puss och kram, snatter och näbbas....

VILKEN BROMSEFFEKT alltså....Där var varenda styv fjäder på helspänn :)

BORDE ju ha nånslags nät på skorstenen ...för ALLTID kan jag inte vara redo vid tockna " anfall " ....

Nu ska jag diska den sista kastrullen som Onna slarvdiskat och lämnat under bordet....och som jag måste lägga i blöt....

Jag slarvdiskar nog själv också..ibland, så det väger väl jämnt i vågskålarna....

Sen ska vi UT ...

Har ett plommonträd att plantera....

Det lilla uppstammade Hakuro-videträdet fann sin plats i trälådan igår....

Mums, vad det blir fint ...om det lyckas :)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar