söndag 27 november 2016

Amaryllislöken har liv och..luktfri lampolja FINNS tydligen inte..

Den fjolåriga amaryllisen blommade nog, men NÄR minns jag inte...Ska kolla saken bara gamla goda plattan laddat ...
Jo, lite det jag anade...I MARS var det som den gladde mig :) INTE till jul...

Bilden knyckt från gamla plattans galleri :)

Efter blomningen sköttes den enligt gamla beprövade råd " som en vanlig grönväxt " och fick vissna ner nu på hösten...
Den 23.11 tog jag och planterade om den och se : NI har den en ljusgrön bladtunga....Kanske 2 cm...
Advent-törnrosa och amaryllistunga

Den lilla svarta petroleumkaminens bränsletank blev fylld med vätska som INTE skulle osa - vilket jag dumt nog tolkade som att det inte skulle stinka om värmekällan då den är tänd... 

Första tändningen skedde av brandtekniska orsaker ute på gården, men idag fick den sprida lite värme på verandan ...
Dvs en KORT stund, för den LUKTAR nog...

Har en del kläder på verandan för att inte alla persedlar ska lukta stuga, men...petroleum är KANSKE ännu värre...


Vågar man ens hoppas på att det krasslande som förföljt mig hela månaden nu skulle vara till ända ???? JUST NU mår jag riktigt hyfsat...Fast...läkarens ord ringer ju i öronen :
" Du måste  komma ihåg att du inte är 20...."

Jo, man behöver bara kasta ett halvt ögonkast på passfotona för att på ett smärtsamt sätt varsebliva detta faktum....BORDE kanske ha väntat med fotandet tills ....närmare avresan ??
Eller använt lite kamoflerande makeup...Eller... ett kilo ljuspenna och 10 botoxsprutor ...
Suck...

Kanske .. hellre en influensaspruta ???

Nu började det snöa och vinden har helt tydligt börjat vrida till nordan...och ...gudstjänsten börjar i radion....

Orkar inte stiga upp och stänga av ....


Vaknade upp i morse till en vackert vitpudrad värld och såg på Kimmo Ohtonens " Katoava
pohjola " - en repris från gårdagen -  om tjuvjakt på varg...

Inga ölburkar med i hans båt...
En tuff och sympatisk  kille denna Kimmo...och hela denna inhemska serie verkar att vara välgjord och ...eftersom han mestadels SJÄLV sköter pratandet, har jag inga tankar på att ändra språket  - som jag kategoriskt gör - till engelska -  i " Den vida naturen "...( Det GÅR inte ens i denna inhemska serie )

Ni kanske har sett honom i tv i samband med insatsen i "  Norppauinti " ??? Om ni missade saken så : Han simmade Saimen från strand till strand, ca 125 km mellan 28.8 och 7.9 2012...Till förmån för Saimenvikaren...och tjänade in över  130 000 €...
Gör om den bedriften den som kan ....
Tanka vatten i vatten...



                             ************

På tal om bedrifter :D

Idag startade jag f.ö dagen med mitt älskade kaffe ...och ett halvt broilerbröst...
INGET bröd, förrän till påtåren tre timmar senare...
Också då var benämningen " bröd " lite missvisande... FRÖKNÄCKE ....
Supergott med avocado på.....och en eloge till bagaren !!!  Gav en euro " dricks " vid köpet igår ...och det förtjänade hon nog...
Nu till lunch stekte jag en palsternacka, en bit butternut och en minilök och tog den andra halvan " kyllingbröst" ...

Som efterrätt gick jag ut för att hjälpa en talgmeshanne från Snickis, men det otacksammma fjäderfäet flög istället upp på lagårdsvinden...där han säkert dör...
Dit upp går jag INTE och jagar något...med risk för den egna säkerheten...

Kom in med en hel låda " duger inte till annat "- träbitar och startade vedspisen...
Har ofta blivit tillsagd att bränna upp " allt skrot ", men eftersom jag har en annan uppfattning om just det ordet så har uppmaningen  inte fallit i god jord...alls...

Nu när jag sorterat ...har situationen ändrat ...i viss mån och det FINNS sådant som inte just blir något....annat än ved...( Och jag slipper förlora ansiktet ;) )

Så nu kokar några rödbetor på " spillvärme " och jag har ställt in luftvärmepumpen på +18 ... Den ena värmekällan påverkar inte den andra...i det här fallet...
Annat är det då jag eldat i Plåtis...Då får jag se till att LV inte sabbar brasvärmen med att börja kyla...

Mina väggfasta värmeelement har inte varit i gång på flere år...De borde säkert bli putsade med tryckluft innan jag vågar testa dem ....

Just nu behövs de inte, så jag slipper testa blåsning med SodaStreampatroner :)





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar