onsdag 2 november 2016

Nu kom snön...

För länge sedan - då inga meteorologer ännu gav sina väderprognoser - skulle folk  ha vaknat tidigare än vanligt..på grund av LJUSET...
En morgon som denna..alltså...

( Meteorologiska institutet grundades 1838 och sitt nuvarande namn fick det år 1969. )

Till och med en garvad gamyl tassade upp med ett litet " snöpirr " i maggropen, för att beskåda vintervärldens vita ...volym :)

Lilla plattans kamera är inte bättre än den gamla " paddans "...tyvärr...

Fåglarnas " korvbar " - i ivrigt bruk idag.. 

MEN, så är jag ingen fotograf heller och behöver egentligen bilderna bara för eget bruk...

En glädjande nyhet för alla cleantech-entusiaster är vår annars så bespottade regerings meddelande :

Finland ska som första land i världen avstå från stenkol ...och eventuellt dra saken så långt som till ett FÖRBUD att använda sådant...

Om jag sedan är med och SER beslutet verkställt KAN vara osäkert...
2030 ligger 14 år fram i tiden ...

Igår tog jag ner vinterkängorna från vinden, men måste nog dit upp igen idag...
Dels ska jag kika efter halkskydden ( om de inte hänger i trappskrubben )
OCH bära upp regnvatten...

Oj så mörkt det blev, men allt upphittat :)
Som vanligt är jag glad över snön och HOPPAS på mer än ifjol...
I övrigt är situationen som 2012, då ekarna inte fällt löven då snön kom...

Diskuterade detta OCH Annandagsstormens årtal - 2011 - med en irriterad lite yngre människa som snäste av mig då jag sagt att jag JUST läst i mina anteckningar och visste NÄR...
" Who cares ??? " Sade människan surt - och gick vidare ...innan besserwissern hann uttala sig igen...

Tänk vad det ska vara svårt att få sig lite knastertorr fakta serverad...för eventuella kommande behov :D

Då jag för EN gångs skull vet / minns datum...

Nå, surpuppor kan " se sig " ...Jag väljer mitt sällskap...

Lyssnar här på Naturväktarna och slutar rapporteringen nu...med några " lillplattebilder "..

Ha det bra - snö eller inte :)




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar