lördag 12 november 2016

Sent omsider, men...

Idag orkade jag hasa mig till byn, utan att anlita hyrbilen..

Packade en soppåse och en kasse med papp på transportfordonet och traskade försiktigt nedför backen...

Nya handtag och...avlagda skohyllan ...Funkar bra..

Premiärpromenad av längre slag för moonbootsarna -som sovit bra många år oanvända på vinden - och en rejäl risktagning för min del då jag omöjligtvis kunde veta hur mina fötter skulle gilla de nya skodonen...De har hittills sakta stövlat bara på gården...
( Finns ännu ett par 41:or och ett par...46:or som.ännu har lapparna kvar under = alldeles oanvända )

Vädret för promenaden var ju det bästa möjliga...Skulle inte sandbilen varit så frikostig med halkbekämpningen, kunde jag ha valt sparken...eller den här fina vatukälkan...

Lurvtassaknad....
Riktigt roligt att få prata bort tiden i butiken och samvetet lättades då ett brev blev postat...sent men dock...

En vän till f.d husfar här i huset frågade lite oroligt  hur vattnet hos mig  räckt till under den torrperiod vi haft ...och jag kunde berätta att mina brunnar är FULLA...

Vi skojade en stund om hur mycket vatten man spar då ingen innetoa slösar dricksvatten...
" Men ..blir det inte KALLT att sitta ute ???" undrade fabon ...som b.t.w är väldigt lomhörd...
Så..till alla övriga kunders nöje kunde jag informera " publiken " om problemfria morgonsessioner...
Ett glatt skratt åstadkoms då jag sade att ÖSTANvinden nångång busar och ... s.a.s skickar pappren i retur ...

Var faktiskt närmare 2 timmar borta , för hemåt var det a) längre väg - den OFFICIELLA servitutvägen ...och b) nästan baaara uppförsbacke !!!

Pausade några gånger och det behövdes minsann de sista 150 metrarna ..då ingen " tagit upp vägen " -utom jag själv då jag skottade ca 200 m upp från min gård...för nån dag sedan...

Men hem kom jag och vackert så..

Tänker inte göra några storverk i dag...
Funderade en kort sekund på att ta fram strykbrädet och stryka de juldukar och den julgardin som kom fram i botten på tvättkorgen  igår och..passade bra med annan rödtvätt som samlats...
Det är alldeles för tidigt...

Nu väntas värmegrader - informerades jag förresten av en karl som krypkörde bredvid mig en stund ..just innan han svängde i i sitt vägskäl...

Ja, så här fint kunde man inte räkna med så här mitt i november...

Minns ännu hur det ömsom öste och ömsom duggade då Onna och jag flyttade hit ..med sista lasset..den 14.11 2008...


Slutfunderat för i dag...Nu ska det eldas...

Och ...stöön...nu har jag ont i halsen....

Ska det aldrig bli slut på krasslandet ???


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar