lördag 26 november 2016

Snabbstart i torsdags...RIvstart nästan...Lugnare fre/ lö..

Fem före åtta gluttade jag på klockan och spurtade upp...slet pyamasen av mig och ...för att härda.mig ...kilade en nude till köket för att få vattnet påknäppt...

Lite huttrande tog jag ändå snabbt min  tillflykt in i badkappan, blandade mitt kaffe direkt då vattnet nått kokpunkten  och satte mig i soffan för att se på morgonnyheterna...
Tack vare brödlösheten missade jag bara genomgången av det som skulle behandlas och ...det kunde jag leva med...

Skrev en diger grönsaksbaserad inköpslista..........

Gott, men tungt att bära...

och bytte till bykläder vid halv elva och tassade iväg för veckohandel, soptransport och kom faktiskt ihåg att ta den misslyckade tröjan för returpostning...

Att jag glömde inköpslistan gjorde inte så mycket...Jag har ju all tid i världen att strosa i butiken, då ingen hund sitter och fryser på trappan ...eller löper risk att bli sparkad ...eller stulen...

Kom hem vid 12-slaget....

Medan maten var i ugnen var det Snickisstädning igen...Inbillar mig inte att jag ska HITTA bättre där på en tid, för ...vanan är halva livet och gamla ovanor är svåra att slippa...

SNYGGARE  ser det ut i alla fall och...gott om utrymme...
Måste bara få den nya..nyaste lysrörsarmaturen sladdförsedd och upphängd...


                                                       *********


I går var det lite lugnare...Dels var jag uppe på morgonnatten och dröjde mig kvar en god stund i kamarfönstret för att njuta av månskäran och Jupiter -stor och klar

 - just då väldigt nära varandra...Orions bälte hängde dessutom i samma " ruta " ...

Sömnen flydde ut i rymden ..trots att sängen ännu var skönt varm...



Klart väder betyder så här års kallt och det bekräftades då dammens bruna vatten var ..köldrynkat..

Svårt att sömna om naturligtvis, men likafullt vaknade jag i tid för åttans nyheter..( fredag...)

Efter kaffet bestämde jag mig för att vara lite extra
" årstidsaktiv"  så jag kollade ljuskedjorna i Snickis..

Jo, jag har sparat alla gamla och trasiga ....för att spraymåla och göra kransar ...
Icke ekologiskt, men ..en idé ...som antingen blir ...eller inte blir förverkligad...

En av kedjorna hade faktiskt liv, så den monterade jag upp i verandafönstren .. Turvis innanför och utanför spetskappan som  senare får röda rosetter...
Den forna antijulfiraren har ändrat vanor ;)

Kanske får inspiration att städa bort resten av alla utedynorna och ...prylarna som plockades ner från hyllan...för att ge utrymme för ved..
Veden är slut igen och jag ska beställa ett lass ..snart...

Idag blir det inte,för jag ska av och an till passfotografering...

( Jo, tänk...jag HANN med städandet också :)  )


Då ljuskedjan var uppsatt och verandan nästan färdigstädad...hittade  jag de försvunna gummistövlarna...i skrubben för uteredskap och - leksaker...som olika bollspel...
Med lite fantasi kanske man ser ljuspunkterna..

Hur har jag tänkt då jag stuvat in dem där ???
Eller ...inte tänkt alls ???

Nå, tur att de kom tillrätta innan jag började tro på spöken...

Nu är det ..gonatt och gomorron :)

                                                ************

I dag  var det sedan dags för det årliga julmarknaden...på FBK:s station/ depot....

Inte lika roligt att gå dit...utan Onna...Hon var så glad över att få dansa...och äta korv och pepparkaka...

Men gärna understöder man lite...och träffar människor...och hundar...

Vann ett set grillspett på lotteriet, drack en mugg glögg med jultårta/ plommonstjärna, köpte fröknäcke och jullimpa ( varav limpan redan är i frysen ..om utifall man skulle synda på julaftonen ??? )

Men blev mest deppig då jag såg en assistenthund som i motsats till sina
" normala " artfränder inte kunde / fick visa så mycket livsglädje...

FÖRSTÅR att träning i folksamlingar behövs, men att som människa/ tränare/ skolare hålla på ILSKET och sammanbitet med en redan totallydig hund...utan att som människa visa glädje över adeptens lydnad...
DÄR  går min mentala gräns...

Jag gick helt enkelt bara bort...hemåt med min glöggmugg..

En stund ska jag vila och sen förbereda det utlovade ovädret...

Ved in ...Vatten i kärl...Matlagning ...Kanske lite granklipp och lingonris till farstukvisten...


Glad advent ...i all enkelhet

Stulet hjärta...har inga pepparkakor hemma..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar