fredag 4 november 2016

Inget " djupt " idag....heller...

- 8 då jag steg upp.. SOL och blå himmel...

Imorgon är det allhelgona och... ljuständning - de avlidna till ära...OM man nu är så funtad att man minns sina döda anförvanter ..bara en gång om året..

Har inget speciellt på agendan idag...Var ju på tisdagen och veckohandlade...låt vara att det var mest fågelmat...

Från denna " stora händelse " byggs nu en stadig, men kort åsnebrygga :

Idag träder klimatavtalet i kraft...äntligen..

Känner att mitt samvete är ganska rent i det avseendet...då jag inte har bil och ...ganska lite ved också...
Dessutom går mina ...restprodukter inte till något reningsverk och den vägen ut i vattendrag...Min fleeceanvändning är därför försvarbar...Inga mikroplaster i havet via mig...

Luftvärmepumpen susar sedan i förrgår ...och två små brasor per dag - turvis i kökspisen och Plåtis måtte nu miljön klara av...OM jag annars skulle frysa...

MATFRÅGAN kunde jag bli bättre på...Minska på mjölkprodukter ( men då stöder jag inte bönderna ) och jag tycker mig behöva kalken i ost...för att förebygga osteoporos ( som min VIKT också motverkar :) )

Minska köttanvändningen ?  Samma som ovan...( Hittade ekologiskt fårkött i nya marketen och ...fårkött är ekologiskt också utan ekostämpeln ...då djuren går ute på naturbete )
Kunde ju ha varit närproducerat....

Mera kål och färska grönsaker kunde jag ha på menyn, men...de är så faaasligt tunga att bära...och transportmedlet - det eminenta underredet - börjar se mer än lovligt rostigt ut...

Passar visserligen på att ta hem tunga varor då jag lyxar till livet med taxi - men för taxins pris kunde jag få mer " hälsokost "...

SNÖ, mera snö och färre sandade vägar efterlyses därför här och nu...

Sparken står nämligen parkerad vid trappan...
Med ålderns rätt BORDE sparken få ..klädsel av något slag

Mobilen ringde här just :)

Mitt NYLIGEN bytta mobil/data-abonnemang har fått försäljarna på hugget...
Nu var det en ung hyperenergisk kille som tyckte jag skulle vilja ha TVÅ olika nya tjänster - på PROV en månad kostnadsfritt :

Dels filmer att ladda ner och dels en ny molnfunktion för sparande av foton och annat...

Avböjde vänligen och sade att jag ÄNNU har såå mycket annat att göra, men att jag EVENTUELLT  kunde tänka mig att återkomma då vintern smäller i knutarna...

Det var nog mer en artighetsfras, för ....i mitt liv finns väldigt lite utrymme för akut verklighetsflykt - som jag tycker filmer utgör...

Hellre GÖR jag något kreativt...

Som dessutom ynglar av sig i form av det lilla fyndet jag gjorde idag, då jag högg ved och röjde EN KNUT av vedlidret...

Det snidade är av trä...NÅN har verkligen pysslat !!

Har redan en vision om användningen ...bara jag limmat det jag trodde var metall och ...knäckte vid lösgöringen från den formskurna hårdskivan ...

Nu ska jag gå ut och välta den sista plasttunnan innan den spricker av isen...

 Köpte två likadana i fjol och har den ena i bastun...



En miljögärning det också...att vara
 " ordentlig ".... och...så har jag EN sak mindre att " oroa mig " för...


Hittade förresten ett par FJÄDERlätta vinterstövlar idag på vinden...
Det finns jättestora karastövlar där ännu, men jag tog ner tre par mindre...

Mina röda vinterdojor är tunga och ska snöras ...
De här tas i bruk NU :)
  1. Kallades de " månstövlar " då de var nya på marknaden ???
     

2.
Kanske-fotdon...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar