torsdag 7 januari 2016

De flyr i stor fasa....

Små och stora och allt där emellan rusar undan  - endel lite stelbent,  andra med piggare extremiteter under magen....
Jag ber dem djupt förkrossad om ursäkt, men...håller på att tömma vedkorgarna och städa bakom dem..
Spindlarna har levt ett skyddat liv bakom de här korgarna, dit jag förutom ved har kastat tände....och inför besök av olika karaktär och viktighetsgrad...kastat DIVERSE....och täckt över högen...

NU blev det bara dags att få mer VED att rymmas då termometern står på 23,9 och mer...

Så det är knäböjande ställning som gäller - med rumpan på hälarna -  och allt töms på golvet....

Förutom ved och tände har jag hittat gamla foton som SKULLE kastas bort, men inte brännas, reklamblad som av lättja deponerats tillfälligt ( i ett år kanske ??? ) bland hopsamlat hundhår och damm, påsförslutare ( en enda ) pappbitar och snörstumpar....

Nu har jag kaffepaus innan jag angriper de högar som åstadkommits och som ska föras till den sopkategori de tillhör....
FÖRE uppstädning :)

Brasor knastrar i bägge eldstäderna, ugnsluckan står öppen, för där torkar/värmer jag ved som nyss kommit in...Värmevärdet stiger ju varmare klabbarna är...





Onna hade en liten släng av akut dålig mage - efter att hon igår hittade en rejäl klump av en  fågelfettfrökorv som hackspetten gått lös på....

Så ..hon fick snällt fasta resten av dagen tills hon äntligen verkade klara av en knapp  deciliter lös havregrynsgröt utsmetad på en djup tallrik  - så det skulle ta möjligast lång tid att äta....Jag lade faktiskt av gränslös sympati i  ca 1 tsk stekt malet kött också ...bara för den goda doftens skull....
Natten gick alldeles bra och vi sov från elvatiden till ...halvsju....

Då var det dags att stiga upp och elda, fixa kaffe och släppa ut Onna efter att jag själv fått hela torggummeklädseln på mig....

Issakissa kom in i går haltande på vänster framben, som hon inte ville stöda på...Jag kände så gott det gick att känna på benet...Verkade ju inte brutet ändå...

Damen fräste och högg lite efter min hand, men bara för att varna....Hon gillade definitivt inte undersökningen...

Hade nog förberett mig på att bandagera  benet, men därav bidde inget.....
Lite självbevarelsedrift har man ju....

Hon kunde hoppa upp på bordet, åt glupskt och ville sedan bara ligga resten av kvällen...
Skulle utan tvekan ha ringt veterinären idag  för ett besök om hon varit sämre, men det var nog hon som var först uppe idag...Satt som vanligt och decimerade mitt citrongräs ...trots att jag försökt täcka krukan med en nätkupa....
Försökte inte ens locka henne ut och eftersom hon klarade sina toalettbestyr med heder - både förkrafs och efterkrafs - så får hon vila och ta igen sig precis så länge som behövs...

Och idag sover hon redan både med tassarna knutna under sig ...och som på bilden....
Verkar inte vara någon panik....
Igår var det lite kämpigt att hitta en bekväm ställning, men....
nu går det som sagt bra...


Jag är tyvärr tvungen att gå och kolla postlådan idag, för jag är orolig att fröförsändelsen från Sverige får för kallt om den ligger länge i ett kuvert....

Mätmojängen - lasergrejen - kommer till posten/ butiken och kan ju ligga där en tid, för något bastujobbande blir det inte ändå förrän det blir lite varmare....

Har haft tid att planera ÄNNU mer vad jag vill i fråga om lavens utformning :
kommer att försöka utnyttja de enestammar som finns i ladugården...
Dels behöver man stöd att ta i då man klättrar upp och sedan ner..
Dels skadar det nog inte att få " strävor " som stöder upp taket :)

Första skissen ..oretuscherad...


Satt i går och ritade och kom på mig att njuta enormt av bara planerandet, som ju gick på ca 5 försvinnande korta minuter vid förra " renoveringen "....


Men ...så kallt som det nu är FINNS ingen brådska och...ju längre man har tid att fundera och leta passande " prylar " ...desto mer " EGET " får man väl slutresultatet ???

Onna tar det också MYCKET lugnt och man får sporra henne till lek mellan porten och trappan.....SEN blir det snark :)



Ser nog sååå vilsamt ut....

Nu ska jag städa upp mina högar ....Tror ni utan bildbevis ????
Vi ser väl :)
Bilder bevisar ju bevisligen ingenting nuförtiden ...så.....


Men nu är det lite fixat så ..så här ser det ut NU kl 13.55 :)


Kunde inte hålla er i den oäääändliga spänningen ni annars utsatts för.....
Snällt va' ???

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar