söndag 3 januari 2016

Nänä, INGET odlas i år ....

Ungefär så sade jag väl för nån vecka sedan, då en vän frågade om jag redan haft näsan i frökataloger...

JUST då kändes det som om jag kunnat ha ett " sabbatsår " från odlandet, med allt det för med sig :  pillas / vattnas / skolas / bäras / planteras / skuggas / vattnas / räddas från drunkningsdöden / frost....och ogräs....och ohyra ...och...kålfjärilar....S U C K ....

Men ....den alltmer avtagande månen ( ??? ) eller KÖLDEN fick mig att ta in två lådor från den lilla byrån i tamburen....och börja sortera.....
Persilja, rädiser, kål, palsternacka, kryddväxter, tomater, svartrot, örter, blommor för bin och humlor, för fjärilar och skalbaggar, diverse uuråldriga frön typ " you name it" och ... tagetes för förebyggande av nematoder och säkert också något vitlöksaktigt mot vampyrer....

INGET som skulle skrämma skiten ur kålfjärilar....

På vitkålen gick de också de j......arna
Min antagonism beror blott, bart och uteslutande på att över 40 FINA broccoliplantor blev mat för dessa eländiga larver...i fjol....
Jo, jag BORDE ( åååååh , detta fula ord ....) ha haft odlingen under fiber HELA växtsäsongen....

Jojo, jag vet ...jag MINNS att jag också nyligen  beställt fröpåsar, men det är PRYDNADSväxter som inte är lika jobbiga, för de KAN stå i sina krukor ( bevisligen eftersom jag JUST för nån vecka sedan planterade innehållet i 20 krukor.... )

Och så får man ju fundera på hur man ska laborera med sina sålådor då a) vävstolen står där merparten av  odlingslådorna brukar stå och b) .....katten redan i nuläget tullar grödor / citrongräset....

Välplanerat är halva  jobbet :)

Får väl ta bort fönsterbordet ( det halverade f.d köksbordet ...) där kattens klösbräde är förankrat ( fast hon använder inte det mera - det finns såå många bättre klösställen ..Inte heller vill hon vara i " sitt " skåp....)
Kanske jag borde ha målat dörren till skåpet ????

 " Via Kattia "
Sen får jag bort slagbordet från det alldeles galna stället BAKOM fönsterskåpet i köket....
Nu till julen behövdes det mer avställningsyta i köket, men....det var / är trångt att sitta runt bordet....och det var vävstolen som tog slagbordets plats...
Trångt blir det med bordet i kammaren också, men där är det faktiskt enklast att installera tilläggsbelysningen - en jättestor lysrörsarmatur....

Kanske Issakissa lär sig att mattes små lådor med mylla och osynligheter är N E J....lika fort som det gick fram att man inte balanserar på kökshyllorna mitt i natten....

Man ska inte ta problemen i förskott...Det mesta löser sig nog bara man inte drar ut på ...beslut....

Här är min nya väggkalender - en härlig sak, illustrerad av Karin Holmström :



Kanske ni får se en liten glimt av bilderna nångång ;)


Det är äntligen vinter i Finland...och Onna och jag har varit på en ytterst kylslagen  länk....

TVÅ värme-element är påslagna : ett på ca +5° ( på vinden ) och ett på +10 ( i duschrummet ) och det SKA räcka....


Men....elda bör man så....nu upp härifrån sängens omfamning och ...mera klabbar i spisen

:)







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar