fredag 8 januari 2016

NÅGOT har jag gjort :) Del I


Det kommer onekligen stunder då man förtvivlar lite och tycker att ingenting går framåt här...Men sen " går man i byrålådan " och plockar fram BEVIS...

Nu har jag en längre tid haft dessa " klippa och klistra "-försök i mappen för utkast...och det är STOR mapp....
Nu tänkte jag börja beta av den och delge er en komprimerad samling bilder som visar att jag IBLAND haft energiskov....

Tyvärr blir det stora mellanrum mellan bilderna....Ren okunskap om överföring, men kanske i alla fall bättre än bloggens första år heeelt utan bilder...

************

På det allra äldsta fotot av huset - byggt 1936 -  framgår vad  här inte ännu fanns då...
Inga odlingar, ingen veranda, det var olika höjd på ladan och ladugården .....
Mycket har ändrat...
Brädfodringen är den ursprungliga...men av sparsamhetsskäl lades istället för ny brädfodring 
 efter ca 30 år hårdskivor på öst- och västväggarna... Eventuellt på femtiotalet....
Skivorna förseddes med ribbor och allt rödmyllades....
" FUSKET " tog en tid för mig att uppdaga eftersom jag mest sysslade inne...
Tror faktiskt att det var vinter och rimfrosten  på de bågnande skivorna som väckte min uppmärksamhet....



Ingen visste DÅ att just JAG en gång skulle ha huset.....
 De långa stegarna har hållit länge, oimpregnerade -  och vackert grå har de blivit...
I år gjorde jag om den ena  till klätterställning för bönor....
Den bilden kommer lite neråt på den här sidan....
Bönstödställningen tjänar också som matplats för gråspetten....
Dvs den här ......nedan...t.h


Bilden nedan t.v fanns i mäklarens mapp med husbilder...Jag hade egentligen tänkt beskära bilden lite, men ..

Just det här hörnet har jag jobbat mycket med...
Sotaren sade att det måste rivas 2010 .....?
Så jag rev och funderade länge vad jag ville ha istället för de bräden som blottades....Jag fastnade för fusktegel - riktigt från en " fin " inredningsfirma HOME4YOU.....DYRA var de Ladrillo Rusticana- skivorna och jag var tvungen att låna en maskin med diamantbett för att få dem i rätt storlek....
DÅ var jag riktigt rädd att såga fel....

Närbild där också fogen syns....KUNDE fylla i mer....massa ???

Köpte av dessa också till köket, där jag som sagt tagit ner väggskåpen....

                                             
Som jag sagt förut ...älskar jag färg ....och då det finns pigment att blanda i vit s.k väggfärg så är det roligt att experimentera.....

Själv är jag nöjd med resultatet, och det är det enda som betyder något....för det är jag som ska bo här....

FÄRG ska det vara....


Husets farstukvist hade gråmålade hårdskivor OCH dito metallskivor på väggarna...På bilden nedan t.v stod ett utrivet badkar kvar, tunnan stod under rännan som gick " framifrån och bakåt " ...men det har jag låtit ändra på...

Två rappa killar från en  numera nedlagd firma kom hit på gården  och platstillverkade  nya häng- och stuprännor sommaren 2009 ..och hängde upp dem naturligtvis...ett knappt halvt år efter inflytten...( Sista flyttlasset  avgick från Holmen i Ingå  14.11 2008 )
" Reklambild " ur mäklarens blad
Intrycket var ganska dystert...liksom mr C då han kom i mars 2009.....
Fågelholkar inköptes på HEMVÄGEN....De fick så småningom nya tak för...tunt fanér är inte vattentätt i längden.. Också bottenplattorna genomgick lite fixning i och med hålborrning så inget vatten skulle stå kvar i holkarna....

På väg ut / bort var då wc- tronen och uuurgamla Pesukarhu-tvättmaskinen..
På bilden nedan  är dessa två utkastingar täckta med mattor....


Mars 2009 då Mr C just kommit till oss

Och.... så här  (på bilden ovan ) såg det ut då jag  a) byggt in farstukvisten 2010
..Betongplattans funktion  funderade jag mycket på och frågade till slut en av de förra ägarna om det varit en trappa där tidigare...Fick då till svar att plattan  gjöts för att hindra vatten att tränga in i källaren...( Nå, helt hade det nog inte lyckats, men ....Huset ligger till ca  1/4 på berg och det är naturligt att vatten rinner längs detta )

Följande stora milstolpe blev 2014 då jag

 b) målat /slammat hussockeln...som såg såhär ut innan....

Här syns också fuskbrädfodringen.....

Nu kan jag -  utan att stöna - fota mina blommor i " rabatterna " runt huset....




Alltid då jag hittar en " lämplig " sten fäller jag in den framför trappan....Berget ligger väldigt ytligt just här, så ...vilken sten som helst duger inte....
Skulle vilja ha skifferplattor - såna som vi hade i min barndom utanför vår sommarstuga....

Men...man får inte allt man vill ha ...och behöver inte få det heller...



Vid inflytten och ännu ett par år ( måste checka ) framöver låg det plastmattor på golven...
De här hemskheterna drog jag bort och DET var inget lätt jobb....
Minns inte just nu med full säkerhet om jag tog bort mattorna INNAN väggskåpen plockades ner...
De var rikligt dekorerade med ....sjuttiotalets höjdare : FÄSTOR... :)

Grundfärg GRÅ.....
Mattorna var limmade på hårdskivor som i sin tur var spikade med ett otal små spikar, som ibland kom ut med skivan, men lika ofta blev kvar i golvbrädena...
Små skallar hade de och det var svårt att få ut dem med hammare.  Man använde då tång till utdragandet och det i sin tur gav kramp i händerna....
Golven under skivorna var/är i bra skick och i " alla dessa år " har jag drömt om att få dem slipade och behandlade på något sätt....
De här skåpen var vita.....
Exakt HUR har jag fortfarande inte kommit på....En utväg skulle vara olja, en annan vax och det tredje ....MÅLANDET....
Det i sin tur har strandat pga mina fyrtassiga vänner....ÄR det nån idé att satsa dyrt på att slipa och måla då NÅGRA glada språng skulle skrapa färgen ...till  stor
 " harm "...eller irritation...

VISST, det VAR helt " sött " och så otrooooligt
" STANDARD "...på gränsen till " pluttinuttigt ".....

Men ...nu håller det på att bli för långt, det här första " kapitlet "....
Tar lite nyare foton av köket så som det BLEV.....
FÄRG saknas inte....och LACKAT får man verkligen söka !!!!










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar