onsdag 20 januari 2016

Mörker och ljus....

Nej, inte skapelseberättelser och inte heller om bastuns färgsättning...

Tamburlampan dog i förrgår efter långvarigt buret lidande i kyla och värme - omväxlande  - år för år....Den har i själva verket hängt med bra länge.  Först tyckte jag mig minnas att den aldrig bytts under vår tid här, men EN gång har det nog blivit av att klättra....
Dammlagret på den lilla hisslösa  skomakarlampan  var ganska omfattande och riktigt ren blev skärmen inte ....bara för att jag inte trivdes i mina  innekläder i tamburkylan....
Skoasken har rätt många år på nacken 


Nå, nu ser man där igen. Visserligen lade jag i en 15wattare istället för den 40w som varit där, men jag har en bra mörkersyn.

Smålog lite då jag inventerade lamplådan, för där finns ännu lampor som är från en butik som inte mera finns : Berits Skotten...

Bilden knyckt från en samlarsajt :)
Nu har butiksfastigheten redan varit i privatbruk sedan måånga år ...( Har just gjort en fb- förfrågan om saken :) )
Vet att jag har detta vykort nånstans men innan jag hittar det hinner jag få mossa på näsan....
En andra  googling gav resultatet : 26.2 1997 nedlades butiken i fråga ...Frid över dess minne / och...mitt sinne...

Ni får samtidigt en snabb/are vy över en del av det centrala
Västanfjärd....
Skotten-huset är det gröna och bredvid det till vänster står kommunhuset som faktiskt är till salu....
Nedanom kommunhuset står brandstationen, så läget är tryggt :) Det med " tornet " ...alltså...
Det blå som skymtar bakom brandstationen är vatten...en bäck som - då den kommit hit inte har långt kvar till havet....

Det om andra  fastigheter än vårt gamla småbruk....Jag får faktiskt inget för privatmäkleri..

VÅRT fyra byggnader stora Mattedöme  kommer förresten att synas i ett mycket tidigare skede - uppifrån backen - för skogsägaren har brummat på med röjsågen och decimerat spädare björkar och rönnar med stor nit....
Ingen skir grönska att vänta där i vår precis....
Synt att man inte kan omhänderta sådan trädungar/- dungar, för jag hade gärna haft dem på egen tomt...

I brist på träd och buskar har jag flyttat små rönnar och dito sälgar för att den lite  monotona fd åkermarken ska få ett mer omväxlande utseende....

De  jag KÖPT för ändamålet har inte precis lyckats till förväntan - till en del naturligtvis för att jag av pur misstag råkat komma åt dem med trimmern....
En silverbuske och en Bullata och nån ogrässtämplad slideväxt har " fått sig " en släng och stampat sura på stället i sin utveckling....Måste se hur de ser ut i vår och - vad jag kan göra för de eventuella överlevande....


Mörker och ljus....Ja, från och med idag kan man vid klart väder se NÄSTAN  alla våra planeter nästan samtidigt - om man är nattuggla eller synnerligen morgonpigg..

Astroinfo i Sverige och inhemska Ursa  säger att man nu ska se Venus, Mars,  Jupiter och Saturnus på morgonhimlen. I februari försvinner Venus ur sikte mot solen ...Jupiter börjar gå ner tidigare i mars och återkommer i medlet av oktober...
I slutet på september kommer Merkurius på en  ca två veckor lång visit....och ger utrymme för Jupiter ....som ovan konstaterats...


Roligt att kika ut i Vintergatan då det är klart väder. Här hos oss har vi ingen såkallad ljuspollution precis....
Lovar bjuda på kaffe /mat / värme om nån planetbongare tar sig hit med sitt teleskop !!!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar