måndag 11 januari 2016

Medan diskvattnet värms....och världen går framåt...

Undrar nån över rubriken ???

Vedspisen igång -  betyder 10 l kastrullen på hällen med blivande diskvatten...

Senare blir det strömlös matlagning om man fått hem något från bybutiken...
Just nu började det snöa riktigt ymnigt så...jag KANSKE lämnar butiken åt sitt öde ännu i dag...

Suddiga bilden = snöyra på gång

Skulle vara väääldigt nyfiken på mätaren i postpaketet, men har nog ingen sååå stor brådska med att få hem det....
Å andra sidan tog en vän kontakt i morse och sade att hon eventuellt skulle komma körande idag mitt på dagen - och jag kunde få skjuts hem OM jag "  lagat mig iväg ti byyss ."

Det om detta...just nu...

Kom på en sak här....och skäms lite...

Den här dagboken har ju varit ganska enformig, men...så ÄR  det att bo på landet utan bil och med familjemedlemmarna spridda " på  världen " som man säger....
Det HÄNDER inte så förfääärligt mycket....
(  Ingen MÅSTE  ju läsa heller....)

Många av mina bekanta har egna familjer, jobb och egna "  brådskor " ...och det är helt ok..

Dessutom har jag bestämt att jag inte viker ut familjen i min offentliga dagbok, men ...desto mer på min gamla pensionerade DELL- laptop....

Så väntin bara tills jag sparkat tomt ;)

Satt i förrgår kväll och läste gamla anteckningar ...tror det var ända från 2002....och jag måste tillstå att det var ord och inga visor....

Höll på att skratta " på mig " flere gånger och det är ju alldeles fantastiskt skoj ...att man  roar sig själv med skriverierna....

Hoppas att ingen annan än jag ...före min död .... kommer över Dell-skrifterna, för ...jag har nog blottat mitt subbiga innersta absolut skamlöst = utan att känna skam....
Öppenhjärtligt och ärligt ska det vara....VAD vinner jag om jag skall omskriva  och försköna ...då forumet är DAGBOK ???

Ibland kunde man tycka att man inte ska " kasta sten i glashus " i vissa fall  - t.ex vad  städning anbelangar....Men...har man haft superstökigt under familjens småbarnstid och ...tonårstid och ...själv har det oredigt nu i ålderdomen så kanske man blir deppig om
" historien upprepar sig själv "....

Det finns dessutom säkert två läger då det gäller " stök "....

Mitt/ vårt läger under 70/80/90- talen berodde väl mycket  på obalans mellan barnantal / vuxenantal och ...skiftesarbete + extrajobb för att klara ekonomin....

ALL oreda är ju inte negativ...Den kan faktiskt bero på stor kreativitet också, men med facit på hand blir min  ångest stor hos andra om jag inte vet OM / hur allt fungerar just där....

MÅSTE faktiskt inte veta heller, för jag har precis tillräckligt med att ordna min egen " röra ", som nog är flexibel vid behov....

Det är bara så att ingen vill ha goda råd ....och såna faller aldrig i god jord....

Man ska själv lösa / ändra / inse ...... o.sv...

Usch, det blir nästan djupsinnigt det här...Fort bort från sådant....

Nu kokar diskvattnet så jag ska ta en skrivpaus...:)

Fyller i lite " luckor  i logiken "..senare....


Jaaa, disken klar, köket lite uppsnyggat ( LITE alltså.. )
Det stod ännu fem  julburkar på stora skåpet vid dörren...Dem förde jag till vindstrappan så man kan " göra som man lär " :

Vie mennessäs' - tuo tullessas'......

Uttrycket är såå behändigt på finska...Betyder närmast att man ska ha något med sig tur och retur....

Nu står burkarna och väntar att jag ska upp till vinden, t.ex  för att  vattna växter och då jag kommer ner har jag något med mig....Kanske tomma  ämbaret för växtvatten...

Och så skulle jag ligga och vila en stund....Haaa....
Hann inte egentligen ens få bekvämt förrän jag greps av en oförklarlig lust att SKOTTA snö......

Tänkte nu inviga den lösa = karlastora kappan som jag fått för ca 7 år sedan ...av en fd vän ( som jag med min frispråklighet omvandlat till ovän )
Har tröttnat på mina " korvskinn "  : dunrocken ( som jag måste ha reflexväst över för att blixtlåset visserligen GÅR upp, men den ÄR tajt...) och den lite mindre spända bruna fleecerocken som ...fungerat som onnahårmagnet och närmast kan liknas vid en lite ....skabbig päls....

Ok, inte slipper jag gliringar nu heller, för en tre nummer för stor knälång kappa på en trind / fet gumma som mäter 157 i strumplästen ....SER nog löjeväckande ut....Som en ....hmmm ..låt mig tänka....:

tumbleweedgumma med grönt schabrak på sig ...Fast....nån HATT har jag inte....
Det får nog vara betydligt kallare för att jag ska " pryda hjässan " med nån mössa / basker eller liknande....

 " Rultade  " i alla fall till butiken  ( en vän råkade slänga detta ord ur sig och nu har jag anammat det helt....Hon försökte nog ta  ordet  tillbaka , nästan i samma andetag som det i allra högsta vänskap uttalades.... ) 
 Fick hem min multimätare och lite mat till ....något tillfälle.... För - med hungrig mage blir åtminstone jag irriterad och arg...

Det i sin tur blir inte bättre om nån kritiserar mitt agerande....

ALLT handlar ju om att framföra klander och annat  på RÄTT sätt ...så att jag /andra tänker om ...

Jag är INTE under förmynderskap och har rätt till mina åsikter....

Måste kanske fundera en gång till med publicerandet av DELL-dokumenten ????
Då man ändå blir påskälld ????

( Och...det blev ändå mina "  korvskinn " , för de känns mer EGNA :D )

Världen går framåt ...också MED skäll ;)







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar