fredag 29 januari 2016

Snack om väder ....och lite annat...enformigt...

I allmänhet är jag inte så benägen att " prata väder " om det bara FINNS annat att ventilera..

Vädret ÄR  tyvärr viktigt för många aktiviteter ...speciellt för oss som valt att bo på landet och ...inte vill värma huset med enbart el....

Nu kommer jag att skriva mer än vanligt om väder, men ...varen icke förskräckta : det drabbar inte ER :)

Nej, jag har Folkkulturarkivets frågelista ...sedan länge ...på bordet.
Listan handlar om ...just det...väder...


 Den borde besvaras ganska snart, men ...inte idag eftersom det utlovades uppehåll i dag...

Månen - den avtagande skurken - visade sig i morse då jag steg upp vid halv sju, men nu drar mörka moln igen förbi...

MÅSTE få ved under tak idag...MÅSTE....
Vågar knappt glutta under de gröna plasttäckena på gården efter de smärre skyfall som besökt oss de senaste dagarna...I går kväll var jag ute med Onna på gården i den rätt kraftiga blåsten och drog presenningarna tätare runt den senast komna storsäcken - och lyfte min sparkstötting som avblåsningsskydd över den återinpackade veden....

Det om detta :)


                                                                 ******************

Kattens öde som hundkompis / musjägare här hos oss  har nått ett beslut :
Den får / måste  " vandra vidare " på ett eller annat sätt...

Den VAR ett omhändertagande och ett litet ögonblick tänkte jag att den eventuellt kunde bli här, men.....minnet är kort och i oktober/ november ligger våren sååå avlägsen med fågelliv i holkar och uppvaknande reptiler....

Den här vill inte heller  bli äten....

En innekatt ....jo, om den själv totalvägrar att gå ut ...också om dörrarna står på vid gavel ...så som vi brukar ha dem....

Men ...nej, jag hade något slag av " hjärnsläpp " då tankarna förmörkats av sympati...

Vår Issakissa VILL ut i ur och skur och får hon inte gå ut så är det liv i huset...

Den senaste veckan har jag dessutom ...gruvligen ...blivit bestraffad för galna prioriteringar ...som VED istället för ...veterinärens skalpell....

En höglöpsk hund är ingenting - säger  I N G E N T I N G  emot en katt i samma hormonella situation....Hade faktiskt glömt HUR hemskt det låter ...trots att det är bara 46 år....sedan senast...

Vi hade katt vid flytten från Sverige 1969 i december och den fick - planerade !!!! -  ungar en vecka efter att jag själv nedkommit med vår lika planerade förstling....

Omedelbart då kattungarna var placerade blev det " concerto grosso " i höghusets sjätte våning  ( dvs  6 trappor upp :) ) och svärfar tog sig an katten....En välsignad gärning....

Decibelsiffrorna har nu varit öronbedövande  i vårt lilla hus och...om jag bara skulle kunna ha öronproppar så hade ett lager sådana platsat bra....
Men - med sådana i hörselgångarna HÖR man ju inget, ens sådant som är viktigt så....

Det VERKAR att avklinga nu....så vi har kanske en liten frist ...till nästa gång - som INTE ska komma....

Halvdöd efter nattens konsert...

Just i morse talades IGEN om övergivna katter i tv:n och ...nog är det ju hemskt hur många sådana som av olika skäl omhändertas....
Tiotusentals varje år... Och DET vill jag inte bidra till....

Diskuterade detta problem i taxin i går morse ...och hoppas att mitt råd både gladde och inspirerade mitt sällskap till ett samtal....
Säger inte mera ;)

Köpte nog igår ännu några påsar kattmat i butiken  så ....nån vecka ännu ...???

Däremot  stod endast, enbart och uteslutande hundmat - en 12 kg säck - i går vid 22.30 på beställningslistan som skickades till vår standardleverantör....
Roligt förresten att jag bara behöver skriva in postnumret i adressfältet så frågar " datorn " om det är JAG som beställer....Dvs mitt förnamn + en radda  ***** för efternamnet och en radda ******* för adressens första del....rinner upp på skärmen...
Det känns.....familjärt och trevligt TROTS att jag absolut  inte lever i villfarelser visavi  detta
 " fenomen "....

Min gamla faster var sååå innerligt glad och sååå smickrad  då hon fick " personlig " reklampost från olika firmor...och ruinerade sig nog innan jag - tyvärr - måste ta ner henne på jorden och förklara att det " sitter en dator i andra ändan " och den skriver ALLA kundernas förnamn ...alldeles som om det varit en god vän....
BARA för att folk ska bli blåsta.....

Elakt av mig ...eller bara realistiskt tänkt för att " tanten " skulle klara av att inte beställa sådant hon inte själv behövde....

Nu ljusnar det och det är hööög tid att gå ut och jobba....
Jösses ...klockan är redan 8.51 och jag har inte kläderna på ännu....

HUR slö får man bli ????

Har en klasskamrat -  som är ett år yngre - och som HELT har anammat pensionärslivet och ..ideligen uppmanar mig att " ta det lugnt " och ..meditera ....

Såhär kanske hon menar ???

HUUU....

Det " nappar " nog sämre än texten i  min eventuella dödsannons " Vila i frid " ....

DET om något skulle såra mig djuuuupt....

" Fortsätt att flänga " skulle vara mycket mer respektfullt....om man nu förväntar sig ..respekt ....i det skedet...

:D




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar