tisdag 5 januari 2016

Nu var det då lite kallare....

Termometern stod på -15,7 vid fyratiden i morse...

Katten klättrade omkring på hyllorna då - skickligt visserligen och utan att fälla ner något, men jag sover ytterst lätt och hör minsta lilla tassande ....

Så, upp för att få bukt med tassaren - i klartext : gav ifrån mig ett argt fräsande som fick att hoppa ner...Gav lite priplor åt henne och gick tillbaks i sängen...

Det lyckades ända fram till lite före 6....
Då tog jag bägge djuren med på ett litet gårdshopp...Hade bara pyamas och sockor och en frottébadkappa på, men det kändes inte såå kallt...Vacker stjärnhimmel var det också, så jag tassade ( !!!???) förbi huset ett stycke för att slippa trappbelysningen ....
En liten månskära nästan i  söder och en massa klara planeter och andra himlakroppar....

Miss M / Issa satt på farsturäcket och var den första att slinka in då jag öppnade...Fick vänta lite på Onna, men snart kom hon också....

Kollade mätaren i duschrummet....
-19,4 ute och hela + 8,3 inne ....
VACKERT är det ju ...
Bilden tagen ca 9-tiden

Så, eftersom vi klarat natten och det bara blir kallare så har jag roat mig med att tejpa de fönster som jag glömt i höstas, hängt kökshanddukar framför köksfönstret som små gardiner och - efter att ha konstaterat att det inte var imma utan IS på kammarfönstret, också lagt handdukar MOT fönstret....tills jag hittar på något bättre....
KANSKE måste putsa el-elementet under fönsterbordet och knäppa igång det, men ...försöker uthärda ännu en tid....Gillar inte termostattickandet på natten ...och gamla elgrejer är inte 100% säkra, så.....

Är mest orolig för mina växter ...
I går fodrade jag faktiskt  potatiskappen där amarylliskrukan bor - med tunna skivor styrox under och på två sidor...In mot rummet är det varmare, så det kanske inte är så slugt att isolera den sidan...

Den stackaren har inte haft det lätt, men två knoppar har den och jag gör mitt yttersta att få den i blom...NÄR det blir är inte så viktigt...men ...har man köpt en lök, får den lov att göra sitt ;)


Luftvärmepumpen har det tufft den med, så jag har dragit ner värmen på fjärrkontrollen....
Det blir istället två brasor i Plåtis per dag - morgon och kväll...

                          *********


Gårdagens hockeymatch  -Finland  mot Sverige -  var väldigt positiv....Jag har inte på väldigt länge orkat engagera mig i sport, mest för att det varit så mycket dopningsskandaler...
Nu tror jag ju att ishockey som gren inte är drabbad av sånt så...då unglejonen spelar MÅSTE jag se.....
Sjöng både " Den glider in " och senare....vår nationalhymn på svenska....

Att se de unga svenska killarnas bottenlösa förtvivlan var ju mindre roligt, men...som jag skrev
i en kommentar på sverigedotterns fbsida :

" Vet du, det kan vara alldeles bra att ni inte alltid vinner...."

Det var riktat till den kille som ondgjorde sig över resultatet....
Han svarade senare med en dubbelsmiley " skrattar " och orden :
" Ja, kanske det " ...
( Vet inte varför blogger inte godkänner smileys....Annars/skulle jag använda dem ...i förtydligande syfte )

Nu ska jag fortsätta isolera mitt kalla lilla hus....
Sen blir det tändehuggning och vedbärning....
Skottkärran får vila och istället används nån av dessa....



Vilken får ni fundera ut på egen hand :)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar