fredag 22 januari 2016

Olika material, hårda och mjuka om vartannat

Kylan som hållit i sig fick mig att a) byta sockor och b ) föna inuti vinterkängorna innan vi tassade efter posten i dag - nyss...

Denna byter format i slutet på februari

Nu ligger jag på sängen med en grå yllepläd över benen ...och en varm cocker på fötterna...

SÄMRE kunde man ha det...

Vinden har vänt och hur stilla det än rör på sig i luftlagren så pressas den " varmare " luften in i mitt sovgemak - genom potiskällaren....KAN inte vara många värmegrader på golvet och ...det gör ju att man känner sig lite som en förvuxen Pippi Långstrump och lekande  leken
" Inte röra golvet " ...Får en viss flashback att jag skrivit om det tidigare :)

Började dagen med att tända en brasa i Plåtis och medan tegelhögen i den värmdes satte jag igång med vävandet igen ...efter ett par dagars paus...

Ser redan slutet på ränningen  (  fiskargarnet på garnbommen ) som på bilden är närmast det mörka fönstret....


Ännu tillfällig frambindning....
..och i ärlighetens skull : det tar en ofantlig tid att riva trasor och skarva....

Kollade därför varp- och ränningspriser  lite senare och misstänker att det blir att färga oblekta trikåtrasor med textilfärg, då vädret blir sådant att man kan torka dessa på klädstrecket ute i det fria ...

Man lär sig uppskatta trasmattor på ett helt annat sätt då man gör allt förarbete och  dunkar dem själv...De som säljs för struntsummor i endel webbutiker och stora varuhus har garanterat inte tillverkats på etiska vägar....
Mitt handarbete är rena motsatsen till ...barnarbetet " nånstans " och gamla minnen vävs in - då Issakissa inte använder det vävda som parkeringsplats....

Tidig förmiddag idag hos oss ...

I fjol var vädret och transporterna så emot alla mina  försök att komma iväg till mattvätten på Kalkholmen att jag säkert har närmare femtio ofräscha mattor i städskrubben på verandan och ute i ladugården....

Tvätten BORDE skötas med havsvatten...

MÅSTE ta mig i kragen i vår och tvätta ens tre mattor i veckan.....helst fler...
Bara bastun blir klar så går det att tvätta där ...oavsett vädret....

LITE varmare får det bli - och det lovas ju drägliga temperaturer - innan jag sätter fräs på sågen igen...

Har också drygt 2,5 m3 ved liggande i två separata högar på gården - ordentligt under varsin pressu, som jag bara behöver lyfta lite på för att komma åt....
Bekvämast får man in klabbarna med skottkärra, men de ska ändå eftertorkas ett par dygn, sorteras och travas...
I morgon SKA jag ...kärra....

MYLLAN i min intagna säck har tinat....Vilket betyder att det snart blir såddtider...

Suck...Så tvilling - stjärntecknet Gemini - man än är GÅR det bara inte att dela på sig och hinna med allt....

Vilket i  sin tur resulterar att det ligger travvis med kläder framme för vävprojektet, ved t.o.m i ugnen,  byggprodukter lite hii som dii ( Borgådialekt ) och ...en trött matte nånstans där hon ryms :)

Men ...om nån tror att jag klagar, så KÄNNER den inte mig...

Mina uttalanden är bara konstaterande av faktum - och jag älskar att " leva med mitt bläckfisksyndrom " ...trots suckarna...med ett leende på läpparna :)

Tecknandet blir till de pauser som tas då de behövs....


Köpt som julklapp, men i väntan på offret.....


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar