tisdag 15 december 2015

Är ett gott luktsinne en fördel eller...till förfång ???

En tullhund behöver som känt sin nos och alla dess luktreceptorer i sitt jobb...
Mina favoriter :)

En katt ??? Tror att den går igång  mer på hörselintryck...och på det jättevida synfältet...på 285 grader....förutom dessa 24 fina redskap :

Räkna bara : det ska vara 24 st morrhår ....

Och...en halvgammal Matte då ???

Jo, hon har varit väldigt lycklig över sina primitiva sinnen : smak & lukt och hörsel & syn....

LUKTsinnet är speciellt viktigt då man eldar med ved och i övrigt hanterar öppen eld...
Dessutom är det en klar fördel då man ska känna smaknyanser....

( Lika långt driven kapacitet - som att " flema " som katten - saknar jag ändå. :)  och lika fina morrhår som miss M  har jag inte heller... )

Hörseln har alltid varit superb och mina barn klagade lite över att de aldrig lyckades smyga sig in utan att morsan vaknade..
(  Nåjaaa, om det bullrar som om fem ryska tankvagnar skulle komma genom väggen så vaknar även en öronlös jordråtta ....)

NU, då livet är barnlöst och man ANNARS kunde sova har man sitt luktsinne att skylla på då man väcks ur sin sötaste lite-över-midnattssömn....

Ligger en stund och sniffar, försöker definiera de aromatiska molekyler som dallrar i luften....

Har luftvärmepumpen något fel ???
Är det dynorna som togs från bastukammaren i går som har " främmande " doft ????
Eller...det nya tvättmedlet / galltvålen ???

Till slut tänder Matte lampan och tar hjälp av synsinnet....
Mysteriet löser sig utan att brillor tas på näsan....

KATTRACKAREN sitter på fönsterbordet och decimerar mitt fina CITRONGRÄS....
Det som jag sått, vattnat, vårdat och ställt krukan på ett frostfritt ställe där den asiatiska matingrediensen skall HÅGKOMMAS hela långa vintern....I kammaren där vi sover....

Och ...tydligen äter....

VET att katter behöver gräs, men mitt dyrbara citrongräs är nog inte rätt sort.....

Bilden knyckt från Vi i villa 


Kanske det klarar sig trots kattuggandet, för rötterna är ju intakta, men...nu planeras stängsel och staket...runt krukan....eller nån mindre dramatisk åtgärd...

Enklare kanske att föra krukan till duschrummet till natten, men där är i detta nu drygt +7 och det är lite för kallt för en tropisk växt....som enligt uppgift inte tål temperaturer under +13....

Men ...nattsömnen är viktig, så....inkommande natt ska jag ha lockelserna placerade bak lås och bom....Värmevariationerna brukar vara stora också vid ekvatorn :)

Kanske min näsa låter mig sova då ???

Hundens snarkningar är jag redan så van vid att jag snarare vaknar om de upphör....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar