måndag 7 december 2015

Medan ärtsoppan tinar på spisen....

Det  BLEV strömavbrott i  går....


Lite olämpligt då ca tre miljoner finländare sitter framför TV:n och kollar krigsveteranernas och lottornas intåg,  checkar kvinnornas klädsel och  ....hur hiskeligt många namn tv- värdarna kan.....

I min tv sade det bara plupp och allt stannade av...utom jag själv naturligtvis....

Ved i köksspisen, tevatten på och ....ljuständning för hela slanten....

Satte mig med Stephen Hawkings bok "  A brief story of time " och min knappt tilltagna temugg vid köksbordet - med den femarmade keramikljusstaken framför mig....

Det gick bra att läsa och intresset bara växte i takt med att sidorna i boken minskade....

Gjorde vissa understrykningar i boken och ....lade lite -  översatta - tankar på post-itlappar...
Han skriver lättfattligt, men vissa ord var av avdelning ganska  " svåra " ...och det gick inte att googla heller....

Men...för en som inte bryr sig om hur t.ex en dator fungerar bara den GÖR det så är frågan om rymden desto större.  

Utvidgar den sig - slutar processen nångång - vad händer sedan ???
Krymper den ???
Vad leder DET i sin tur till ????

Igår kunde jag ju ha frågat elverket varför VÄGBELYSNINGEN  på bara  300 - 400 m avstånd från mitt hus funkade trots att husen låg mörka, men....det är så lätt att få reda på att det inte nämnvärt kittlar intressecellerna....

                           ********

Nåjaaa, ärtsoppa...HEMKOKAD....är nog så gott....
Den tar sina modiga timmar att tillreda, men sedan får man sin belöning....

Har tittat på utbudet färdig / hemkörd / avhämtningsbar mat i  olika kommuner och funnit att sortimentet nog inte får mig att nappa...Väldigt lite omväxling, men...kanske " lättheten " i födosöket uppväger.....och...det blir säkert inte lika mycket disk med " färdig mat "....
Är man förvärvsarbetande / sjuk / väldigt rik eller ...bara ointresserad av matlagning så....

Jag vill dessutom ut bland folk då jag kollar butikens utbud....Diskutera med människor som är värda att lyssna på och sedan...kanske dra till med något som får dem att vika knäna ....I bästa fall :)  Inget absolut måste....för man lär sig mycket genom att bara lyssna...

Nu  i år kanske julen bjuder på ett undantag i menyn ...och en verkligt grov chansning....

Har suttit och kikat på REKO-ringens färdigt packade matkassar....och i god tid kontaktat ätteläggarna....naturligtvis via en sluten grupp på Fb....

Man är ju...modern :)

Här nedan har jag snabböversatt menyn i en 80€:s kasse.....

( Får jag någon ...eller några av " ungarna " med familj att godkänna min alternativa julfirning, så räcker kanske denna sats....Annars antingen " dubbelkasse " ...eller för bara mig...en 40€: s variant....)

LÅTER hur gott som helst....

Smaklökarna hoppar nästan jämfota redan  och ...jag behöver säkert inte dricka något idag av blotta snålvattentillströmningen....

Osuuskunta Juurikkaan jouluruokakassi :

1. Ingefärskryddad kålrotslåda 450 g
2. Örtkryddad spelt- morotslåda 450 g ( glutenfritt alternativ med ris )
3. Potatislåda med jordskocka 450 g
4. Rostad rödbets/pepparrotssallad med sojamajonnässås 400 g
5. Marinerade kikärter 400 g
6. Kålsallad eller surkål 300 g
7. Linsfärs ( kryddad med libsticka )
8. Rotsakspickles 300 g
9. Äppelchutney 270 g
10. Morotsmarmelad 300 gr (passar bra till jultårtor )
11. Succinisylt/marmelad 250 gr ( passar till ostar )
12. Honungs- eller lingonsenap 150 ml
13. Tomtelimpa 500 g
14. Sockerfri dadelkaka ( kan fås bakad på tattarmjöl )
15. Cituspepparkakor 300 gr ( - " - )
16. Rågknäcke 150 gr
17. Shitbollar 200 gr


Behöver jag ens säga att .....
Nr 17 redan väckt  en nära anförvants fantasi och jag lovade ta reda på vad bollarna innehåller...GISSADE nog att det kunde vara kokos/havre/kakao etc......och så var fallet....
" Kallas också Skånebollar " meddelade leverantören....
En av ätteläggarna verkar ha storknat av skratt...om man får döma av dekalen hen lade in
 :   " sprutflinar "....

Bra med grov humor ibland....

Fiskinläggningar fattas på  listan, men de är så enkla att svänga ihop och är LÄTT mat då det inte finns olja i dem ...( Vassbuk kunde kanske lyckas som sardin i olja, men ...inte fetare fiskar....)
Vill absolut ha senapsströmming och ...glasmästarsill...Kanske nån med vitlök och lite chili....

Ja, om en och en halv vecka vet jag mer....kanske....

Ska nu gå och checka om vårt lilla rovdjur vill komma in...Hon har varit med oss ute, deltagit i krattning och lövdumpning,  rusat omkring och klättrat i träd....

Inte visat något som helst intresse för fågeljakt....

Hoppas det håller i sig....ointresset :)








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar