måndag 21 december 2015

Den närmar sig...julen....

I dag var Onna, barnvagnsunderredet och jag i byn - dels för att motionera i det fantastiska vädret  och ...dels köpa hem de tyngsta varorna inför julhelgen...
Bybutiken är stängd fre- lö- sö, så lite måste bunkras....


Fåglarna behövde fettkorvar också - så som hackspettarna går åt de befintliga...
Mitt ljusförråd var likaså ganska sinat, så både block- och värmeljus plockades i kärran....

Nån skinka blir det inte i år, men en djupfryst broiler fick ett nytt hem - för att tinas på onsdag och tillredas a la Jamie Oliver på torsdag...med citron, chili och vitlök....och smör....



Potatis och morötter, kaffemjölk och kokosmjölk ( tänker pröva kokosmjölken till risgrynsgrötskokningen och se om magen blir mindre uppblåst av denna variant ) är varor som jag inte orkar eller ids  bära hem  i vare sig ryggsäcken eller kassar....

Bekvämare då med " kärran " / förstadiet till...rollator :)

I morgon skall jag åka efter de förhandsbeställda  färdiga jullådorna och något annat som en privatföretagare gör av egna produkter....och karelska piroger som en vän bakar...
De hör bägge två till REKO- ringen ...och man vill ju understöda såna...

En annorlunda jul blir det, med bara det allra " nödvändigaste " - så man hålls glad och god .... och kanske orkar väva lite ...

Lite fisk skulle vara gott, men...MÅSTE man - bara för att det är jul -  äta allt på en gång ???
Lutfisk har hört till traditionen, men...kokt saltströmming med vitsås kan nästan vara snäppet godare....bara man får tag på strömming och hinner ha den i salt ett dygn eller så...

Köpte i lördags en liten bit rökt forell med lite rosépeppar ....Riktigt gott som smörgåspålägg, just så mycket / lite " mosad " att den hölls på mackan  ( Rostens kryddiga surbröd med kummin....)

Förstår inte varför man ska konstra till det ...Enkelt är bäst...

En Auraostbit och en Brie-triangel  som motvikt till söta pepparkakor....

That's it....i matväg...


Tända ljus i tvättade pyntade glasburkar ...och brasor i spisarna får utgöra stämning...
Julmusik i radion, så klart...

Onna, min lilla roliga hund LYSTRAR faktiskt då Luciasången strömmar ur apparaten....
Tydligt musikalisk ???


Vi övade den ganska intensivt i fjol för inbandning ...HON skulle " yla " och jag gnola och den tycks ha bevarats i ryggmärgen på min lurvtass ...


Jag behöver inte heller ta många danssteg på köksgolvet förrän hon också ska dansa...

Hon hoppar upp mot mig och följer rätt bra, både bakåt och framåt ...



Igår tog vårt lilla rovdjur - kattskrället -  en talgmes...

Ibland hinner jag inte passa på henne och var av och an inne med Onna....

Mörderskan blev rätt omilt tagen i nackskinnet och berövad sitt byte....samtidigt som jag sade NEJ i mycket arg och bestämd ton...

Och så var hon inne tills det mörknat....

Idag har hon fått vara inne från morgongryning till kvällsskymning...Då är det minsta möjliga risk att fåglarna - mina skötebarn - ska råka illa ut....

Lär hon sig inte blir hon innekatt med revir uppe på öppna vinden....Där har hon både svalt och många klätterställen....SÄKERT finns det möss där också...på " tredje våningen " i spånfyllningen....

Katter är kloka djur och ...trots att jag vet hur deras instinkter styr livet ...TROR jag att Issakissa kan lära sig leva efter husets regler.....


I annat fall skiljs våra vägar...punkt slut....

Synd skulle det vara för hon ÄR väldigt rar och otroligt kelig....

Nu blir det eldning ....och en sväng på soffan....

Man ska orka med lite julförberedelser idag ännu - så grannarna får sin julhälsning ...kanske i morgon :)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar