onsdag 30 december 2015

Året börjar liksom ta slut :)

Tänker INTE summera det gångna året, för det gick som det gick - och väldigt fort...

Några fröpåsar beställdes igår kväll från vårt västra grannland, eftersom Impecta inte finns i Finland och importen - via trädgårdsbutiker - gör en liten fröpåse sååå dyr...

Längtan efter STORA växter fortsätter, så det blir bland annat flikrabarber år 2016...
Bilden är Impectas.....


Har googlat så - och odlingsråd ( kanske kunde kallas såddrådd ??? ) och kommit till att åtminstone en stooor kruka tas in,  så små plantor kan planteras där då fröna grott...

 ( Förberedde denna cirkus redan innan första frosten genom att inreda två 10-15 l krukor med både hästkacka och mylla så det skulle vara bara att bära in dem i vår ...eller NU ...I mitt röriga duschrum kan de gott stå tills det krävs mer värme )

Helt allvarsamt :  jag tänkt mig att dammen skulle kunna bli färdig i vår eftersom  sydvästra  stranden redan är nästan slutgiltigt planterad, men det finns inte växter till vattenbrynet, så....vattenmynta, grön helgonört, sibirisk hjärtstilla och sömntuta kommer från Sweden...
Helgonörten lär gro ojämt ...
Sibirisk hjärtstilla : för insekterna 
ALLT gott kommer inte därifrån, men frön litar jag på....

( Har bott där själv, men vantrivdes gruvligen....Man ska nog vara funtad på något speciellt sätt som finlandssvensk för att anamma den rikssvenska jargongen - och jag har märkt på andra att den är otroligt segsliten då den väl nötts in i maskineriet ...
Själv lade jag av med " sjungandet " då finlandsbåten lade ut från kajen....i december 1969...

                                                          ***********

Idag har Onna och jag gjort årets sista runda till butiken...
Bristen på motion har gjort sig väldigt påmind, eftersom ganska mycket tid har lagts på städning, matlagning och disk ...förutom vedjobb och .... eldandet...
Onna var så glad över att få sträcka på benen och kolla utomgårdiskt snus på ett längre parti väg än av och an till postlådorna ( = 600 m )
För att inte tala om att vi båda fick se människor, hon vid sin standardplats vid stora postlådan vid butiksdörren....och jag i butiken...

Nyårsaftonen till ära köpte jag en flaska cider...Eftersom jag inte dricker sådant mer än just till nyår vet jag inte från år till annat vilken sort som smakar bäst...Chansningar i livet, alltså...

Så slog det mig att det slentrianmässiga ätandet inte begränsar sig till julmaten...Nej, nu ska det vara knackkorv och potatissallad i de flesta hem.....STÖÖÖN....Skönt att man är
 " sin egen " och slipper kompromissa....

Jag köpte fem filéer av flundra som jag tänkte fylla med kokt quinoa och blåmögelost...och tillreda i ugnen....
Inhemska körsbärstomater  med olivolja och basilika - och kanske morotsråkost med citronsaft, hasselnötter och rostade sesamfrön blir bra till...

Så har jag kvar av den ugnsstekta butternutsquashen och kokt potatis, så...svälta behöver man inte....

Nu måste jag dra min härligt hemska " halare " på mig och gå ut...

Hugga tände och  ta in ved står närmast på to do-listan...

                                                               **************

Jaaa, det fick jag gjort och dessutom bar jag den första långa 2" x 4"  till bastun och mätte tak/golvavståndet....2210 mm
( Försöker nu vara lite " proffsig " och inte använda centimetermått :) )

Så...nu ska det börjas .....
Från "livsfarligt" till värre ...till NYTT

Väggarna kanske blir " målade " med starkt kaffe så man slipper de lysande rena träytorna....och byter till en 25wattare i taket ;)

Nya trappor ska det också bli....
Dvs de nya  trappstegen ska fästas i betydligt BREDARE sidovirke så varje steg får en STOR fästyta....

Kaffe är som känt inte bara uppiggande, utan också NYTTIGT....
Kvinnors blodtryck lär enligt experters alldeles nya uttalanden INTE påverkas negativt av kaffedrickande....

DET litar vi på....

Vedspisens knaster tävlar med sportradion...som i vanliga fall skulle stängas av bums....

Nu är matte så nöjd över SINA  beslut att killarna får diskutera vad DE tror att det nya året för med sig....

Kaffepaus blir det också.....

Kommer nog in här i morgon och önskar ett gott nytt osv....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar