onsdag 9 december 2015

Fågelmatningen inledd med Onna som leker beskyddare.....

Har skjutit på matningsstarten av två orsaker....

A) fåglarna har haft gott om mat i naturen och B) jag har velat se om miss M verkar " snål på minibroiler = småfågel "...

Idag  - 8.12 - efter butiksresan stängde jag in mina vilddjur och tog fram fröautomaten och ...riggade upp den... lite högre än förut...

 " Shoppandet "  innebar - förutom den egna maten också två fyrakilos påsar med RANDIGT solrosfrö, en förpackning frö/talgbollar och en stor fett/nötkorv...Bara entrérätter....

 ( KUNDE ha tagit en 10 kilos säck solrosfrö, men kände genom plasten att fröna var de små / antagligen de svarta - som är mer till förfång än nytta ....Ett jäkla pickande för att få upp skalet och ...så belönas energiförlusten med en nästan obetydlig kärna... )

Då jag gjort iordning matplatsen, fyllt automaten och hängt upp de mindre " stationerna "/ bolltornet och den stora " korven " ...släpptes djuren ut....


Onna vet att man inte får gå nära utfodringsplatsen ...och var nu nästan skrattretande lydig då jag sade att hon " får jaga bort kissan " om HON går för nära....
Efter att ha fått en liten  vink av mig sprang hon villigt och glatt " och hälsade " på miss M som utomhus har en helt annan respekt för sådana anfall än inne..och springer iväg med långa skutt, upp i något träd ...lite förnärmad :)

Det behövdes tre " anfall " och så beslöt fröken att det fick räcka....och lunkade iväg mot ladugården som är hennes stora revir....

Onna och jag blev ute och forslade bort säckarna med eklöv, så den avklädda trädgårdsgungan - som en kompis döpt till " cockmocken " - blev tom....
Återstår att kroka av gungdelen så bara stativet blir kvar...

Det används vintertid som mattpiskställning ....och ibland som tvättställning då jag tvättar med trycktvätten....


En multifunktionell möbel alltså... HELST ser jag ju den så här ....Lite olika alla år, allt efter humör och materialtillgång ....

UNDER den står ännu en blå brödlåda med krukor som jag sått ...något i ....för att ha det ska stratifieras under vintern....

En lite större kruka med ...något står också där...och den välte jag en stor blå kastrull över så regn och blåst inte kan göra mer skada än redan gjorts...

Veden kom inte idag ...så jag kan säkert stänga porten till natten....
Leverantören kör bara vid tjänlig väderlek, vilket nu betyder att det INTE blir i morgon heller....

Roade mig med att bryta av lite av årets hallonsnår - de kvistar som varit bärbärande :) medan jag kollade fågellivet...

Mycket fort fick blåmesarna ett väldigt besvär att mota bort talgmesarna och det blev ingen ordning på dem trots att jag meddelade att det var onödig förspillan av energi att jaga varandra istället för att äta....
Herr och fru Hacke kom också och försåg sig....turvis och väldigt försynt...

Åt gråspettparet har jag hängt bollar på sommarens störbönsställning...De signalerade på ett tydligt sätt att de ville ha mat genom att hacka på husets västvägg...

Det var gårdagen...


                                                              **********

Idag har inget speciellt hänt...ännu...
Regnet lugnar livet....Så till den grad att jag tog fram blodtrycksmätaren och lade mig bekvämt på soffan uppallad på  en hög dynor ...
Manschetten på armen och väntade en stund...

Hade hunnit mäta 2 gånger då jag fick sällskap av BÄGGE djuren...
Onna slickade min vänstra handled mycket intensivt och...miss M lade sig högljutt spinnande på min bröstkorg....
Knäppte igång mätaren en gång till....och nu är det nog bevisat :
Djurens lugnande inverkan, alltså.....UTAN medicinering....

Trycket var såå bra :
118 / 67 och pulsen 56



Om man jämför med tryckmätningen hos läkaren i slutet av oktober då det var 212 / 112 så....

Hur gammal är jag månne ???



Alltid lite upp och ned :D

P.S

Veden kom  kl 11 och övertäcktes snabbt ...Och...var betald på webbanken inom en kvart efter  det leverantören åkt...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar